Rasmus Møller er ærgerlig over at seks familier føler sig dårligt behandlet af kommunens sagsbehandlere i Børn og Skole. Han opfordrer dem til at klage til ham. Arkivfoto: Favrskov Kommune

Rasmus Møller er ærgerlig over at seks familier føler sig dårligt behandlet af kommunens sagsbehandlere i Børn og Skole. Han opfordrer dem til at klage til ham. Arkivfoto: Favrskov Kommune

Børnesagerne:

Direktør: Ærgerlig over borgernes oplevelse

Direktør opfordrer de seks børnesags-ramte familier om at klage til ham

“Jeg er først og fremmest ærgerlig over, at de her personer føler, de har fået en dårlig behandling”.

Sådan lyder det fra Rasmus Møller, direktør for Børn og Skole i Favrskov Kommune.

LÆS: Familier føler sig utrygge ved sagsbehandlingen i kommunen 

“Omvendt, så er seks sager ikke mange. Alene på børnehandicap-området har vi 600 afgørelser om året”, lyder det fra direktøren.

“Der er altid udviklingspotentiale i et bedre samarbejde, og derfor er vi også i gang med at udvikle dialogmøder med familierne, foreninger og andre, der er berørt af vores sagsbehandling. Det blev politisk bestemt til forrige byrådsmøde.”

“Men vores sagsbehandling er helt i tråd med servicedeklarationen, der skal sikre en ensretning og den samme slags afgørelser i lignende sager. Det skal samtidig sikre, at vi styrer udgifterne.”

“Der kan selvfølgelig være sager, hvor parterne går fejl af hinanden. Jeg anerkender, at der er en del komplicerede sager. Det kan også være virkelig vanskeligt at skulle konfrontere forældre med en afgørelse, de ikke er enige i. Der er jo eksempler på, at vi må gribe ind imod borgerens egen vilje. Men man kan altid klage til mig, eller borgmesteren.”

Må sagsbehandlere ændre, eller rette i sagerne?

“For det første kan det ikke lade sig gøre, at ændre i en allerede stillet diagnose, og du kan ikke ændre i en underretning”, siger han kontant.

“Hvis de her personer føler sig ramt af en bestemt tone, oplever dårlig kommunikation, eller en attitude, de ikke bryder sig om fra en sagsbehandler, så kan de altid klage til mig”.

“En klage vil på ingen måde rettes ind i sagsbehandlingen og bruges imod pågældende. Vi er vant til at håndtere klager.”

Og så minder han om, at en klage over kommunens egen afgørelse kan sendes til Ankestyrelsen.

Publiceret 23 March 2018 11:45