7UP taber til discountsodavand

Tre discountsodavand er lige så gode som Faxe Kondi og Carlsberg Sport. Mærkevarerne er fire gange så dyre

Af
Af Louise A. Poulsen lap@sondagsavisen.dk

Hvis du er vant til at gribe en Carlsberg Sport eller Faxe Kondi fra hylden i supermarkedet, kan du se frem til at spare penge. De to mærkevarer koster 14,95 kroner for en halv liter, men der er ingen grund til at betale mere end 3,50 kroner eller en fjerdedel af prisen.

De to dommere – kok og akademigastronom Rune Kromann, der er køkkenchef i ISS, og Michael René, der er lektor og underviser i sensorik på Københavns Professionshøjskole – vurderer nemlig i en blindtest, at flere discountsodavand smager lige så godt som de dyrere mærkevarer.

For sød

De to dommere holder sig på midten af karakterskalaen, der går fra nul til seks stjerner, og uddeler kun to, tre og fire stjerner.

Laveste karakter går til 7UP.

“Den er kvalmende sød, så halsen bliver helt mættet. Den mangler noget syre,” siger Rune Kromann.

Til gengæld er det et særsyn, at testen har hele fem vindere, der alle får fire stjerner.

“De har fin balance mellem den søde smag og syren. Nogle holder smagen i for kort tid, eller også er boblerne ikke kraftige nok. Så vi kommer ikke helt op at ringe på karakterskalaen, men der er mange fine sodavand, der sagtens kan drikkes og endda smage godt og slukke tørsten en varm sommerdag,” siger Michael René.

Publiceret 19 May 2018 06:00

Lokalavisen Favrskov nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen Favrskov
SENESTE TV

13-årig iværksætter tog på messe i Hadsten

Mens mange voksne vægrer sig ved at prøve kræfter med livet som selvstændig erhvervsdrivende, har Max Hammerum på kun 13 år ikke den slags hæmninger.

Det viste han tydeligt på en virksomhedsmesse i Hadsten. To 3D-printere tegner med en sagte summen de tynde konturer op til noget, der senere bliver til en udstiksform til småkager. Max Hammerum fra Hadsten er iværksætteren med den simple men geniale idé at fremstille kageformene efter kundernes individuelle ønsker. Han var en af 12 udstillere på en lille virksomhedsmesse i Hadsten Erhvervspark, der blev afholdt for kort tid siden.

”Jeg fik ideen sammen med min lillebror, Villads, da vi skulle til at have hund, og vi selv ville bage hundekiks til den. Vi vidste, at den hedder Luca, og det var Villads, der fik ideen med at få navnet med i udstiksformen og, at den skulle 3D-printes,” husker Max Hammerum.

Respekt for iværksætter

Siden tænkte han og Villads, at der nok var andre, som kunne tænke sig en helt egen udstiksform. Det var kort før jul sidste år og efter at have fået en hjemmeside om produktet, begyndte ordrerne at tikke ind. Og det i en grad, så produktionen ikke kunne følge med, og drengene måtte sige nej til kunder. Efter jul gik salget helt i stå, men har sidenhen rettet sig til et stabilt leje.

”Jeg er dybt imponeret over Max. Ham har jeg respekt for. At han gør det, selv om han kun er 13 år. Jeg synes, det var et vildt spændende arrangement med meget forskellige udstillere. Jeg er kom for at netværke og blive inspireret og få ideer til, hvis jeg senere skal bruge noget,” forklarer Katrine Juul.

Hun er sikkerhedskonsulent hos Verisure og var inviteret af den ene af arrangørerne, Andreas fra Rønnow Grafisk, som hun kender, fra dengang hun selv var iværksætter. Hun har ikke sluppet drømmen om at være selvstændig, og hun ved, at hun en dag kan få brug for et stærkt netværk, hvis hun skulle vove at forsøge sig igen.

Næste år endnu vildere

”Min filosofi er, at hvor folk mødes, sker der noget. Derfor lavede vi den her inspirationsbuffet. Vi gør det for at netværke, og vi vil gerne netværke for dem, vi handler med. Og så vil vi selvfølgelig vise vores gæster den brede flade af det, vi leverer,” fortæller Andreas Rønnow Petersen, indehaver af Rønnow Grafisk.

På trods af en del afbud i sidste øjeblik, hvilke han tilskriver det solrige vejr, og at virksomheder generelt har travlt, noterer Andreas sig, at hans inspirationsbuffet blev velbesøgt. Cirka 300 gæster og udstillere har man efterfølgende talt op. Det er fjerde år, Rønnow Grafisk holder arrangementet og første gang med andre udstillere. Og succesen vil fortsætte:

”Vi gør det absolut igen til næste år, og det kommer til at vokse. Næste år bliver det endnu vildere!” lover Andreas Rønnow Petersen.