VW på den store Qashqai-jagt

Volkswagens nye SUV med navnet T-Roc står lige nu som ”Best of the Rest” i et salg, der helt domineres af Nissan Qashqai. Nu er spørgsmålet: Har T-Roc, hvad der skal til for at indhente den indtil nu så suveræne japaner?

Af
Af Flemming Haslund

SUV'erne – altså de høje biler med en snært af terrænbil og ”Jeep” over sig – vender op og ned hos bilkøberes valg. Over hele Europa og Danmark med bliver vi bare vildere og vildere med de høje. Og herhjemme er salget af én af SUV'erne på det nærmeste eksploderet: Nissan Qashqai blev den mest købte bil i marts. Der røg godt og vel 1.000 over disken.

Nummer to på SUV'ernes popularitetsliste kommer uendeligt langt efter. Toeren er den nye Volkswagen T-Roc, som vi tester lige her, der med et salg på 301 er nummer 17 på listen. Men er det udtryk for retfærdighed? Har den mere i sig, den nye tysker?

Det korte svar er: Nej, det er ikke retfærdigt. T-Roc har mere i sig.

En Volkswagen

For det første er T-Roc jo en Volkswagen. På trods af Diesel Gate er dét i sig selv en kvalitet her i landet. VW – det er jo kvalitet, det er jo tryghed er den gængse opfattelse, og dermed er der nogenlunde sikkerhed for en god gensalgsværdi, når man skal sælge.

Men hvordan er T-Roc så at køre i? Svaret er kort: Som en Golf, præcist som en Golf. Eller sagt på en anden måde: Som en hvilken som helst ”almindelig” bil.

For mange vil det være en fordel – det er jo bare at sætte sig ind og køre. For andre vil det være en skuffelse. Når man køber en SUV, der jo er en anden type bil, måtte der da gerne følge en eller anden type anderledes oplevelse med. Men det gør der ikke i tilfældet T-Roc. Der er heller ikke yderligere terræn-egenskaber i den høje; den trækker ikke på alle fire hjul, men udelukkende på forhjulene, og den kører ikke på grovere dæk.

Hvad skal man så med en T-Roc overfor en Golf? Først og fremmest, at man kører i en trendy biltype med al den signalværdi, der nu er i det. Men nøgternt bedømt får man ikke mere af noget i en T-Roc i forhold til en Golf.

Men hvad så med T-Roc overfor Qashqai? T-Roc er en nyere konstruktion, der alt i alt virker mere raffineret i sin lyd og i sin komfort. T-Roc har også et lavere forbrug og dermed udslip. Men to gange får T-Roc Qashqai-klø: På prisen og på bagsædepladsen.

Nye T-Roc følger øjeblikkets SUV-mode på alle måder: Lidt høj, lidt kantet, lidt store hjul. Hot mode, en stil mange falder for.

Nye T-Roc følger øjeblikkets SUV-mode på alle måder: Lidt høj, lidt kantet, lidt store hjul. Hot mode, en stil mange falder for.

Er vi bag rattet i en VW Golf? Næ, vi er bag rattet i en VW T-Roc. Som med alt andet er afstanden fra Golf til T-Roc lille i kabinen.

Er vi bag rattet i en VW Golf? Næ, vi er bag rattet i en VW T-Roc. Som med alt andet er afstanden fra Golf til T-Roc lille i kabinen.

Volkswagen T-Roc versus Nissan Qashqai


Bil Motor Effekt Acc. Forbrug Frapris
T-Roc: 1,5 R4 150 hk 10,2 sek. 18,6 km/l 270.977 kr.
Qashqai: 1,6 R4 163 hk 8,9 sek. 17,7 km/l 238.970 kr.
*) Vi sammenligner Volkswagen T-Roc TSI 1,5 med Nissan Qashqai DIG-T 163.

Publiceret 18 April 2018 15:35

Pensionister i hopla fra 1943

jubilæum I efteråret 1943 samledes en flok alders- og invaliderentenydere på Thorsøegnen med det formål at stifte en forening.

Den blev en realitet 1. oktober samme år, og derfor holder Vejerslev-Aidt-Thorsø Pensionistforening torsdag 25. oktober kl.12-16 jubilæumsfest i anledning af foreningens 75 års fødselsdag.

Foreningens navn var Vejerslev-Aidt-Thorsø Alders og Invaliderenteforening til 1957, hvor navnet blev ændret til det nuværende.

Kontingentet var ved foreningens start 50 øre halvårligt. Den første aktivitet i foreningen var at ”indsende et andragende til kommunen om Brændselshjælp”.

Det har været på vegne af nogle medlemmer, for det var netop foreningens formål at hjælpe nødlidende medlemmer, og i krigens sidste år kunne det være et problem at skaffe brændsel.

Protokollerne melder ikke om egentlige foreningsaktiviteter i de første mange år. Et par bestyrelsesmøder om året og en generalforsamling var de eneste aktiviteter.

I 1986 fik foreningen sin egen fane på initiativ af foreningens daværende formand, Erling Jensen. Fanen hænger i dag på Thorshøj.

I 1986 søgte foreningen om et kommunalt tilskud til aktiviteter, men det blev ikke bevilget. Derimod kom der gang i arbejdet i pensionisternes kontaktudvalg, der fordelte de kommunale tilskud mellem de to pensionistforeninger i Hvorslev Kommune.

Travlt med tilbud

Sidst i 80'erne begyndte nogle af de aktiviteter, der i dag kendetegner foreningen. Bankospil, gymnastik, ældredans og sang. I de senere år er aktiviteterne udvidet med petanque, kroll og badning i Tungelundbadet i Thorsø

Bestyrelsen har i dag noget mere travlt, end det var tilfældet i de første år. Medlemstallet, der i 1943 var 28, er nu 325.

"Det egentlige formål med økonomisk støtte til betrængte medlemmer er ikke mere aktuelt, men de mange kulturelle og underholdende tilbud, der er kommet i gang de senere år, har god tilslutning og opfylder et stort ønske og behov hos medlemmerne," mener den nuværende formand, Johs. Molbech.

jesl