Den nyeste udgave af Golf ligner sig selv – men der er sket afgørende ting og sager under frontklappen: Ny motor, der både har stor effekt og som sparer på benzinen.

Den nyeste udgave af Golf ligner sig selv – men der er sket afgørende ting og sager under frontklappen: Ny motor, der både har stor effekt og som sparer på benzinen.

Verdens bedste Golf

… ja, mere end det, Verdens bedste bil. Store ord, men ikke desto mindre er det netop disse to ord, vi hæfter på den nyeste udgave af VWs storsælger i versionen med den nye 1,5 motor med cylinderfrakobling

Af
Af Flemming Haslund

Ny Volkswagen Golf med 1,5-liters motor? Når man ser bilen, kan man hurtigt tro, at der ikke er noget nyt her. Men det er helt forkert. For når man nærlæser bilens data, opdager man, at der sker noget særligt under frontklappen. Motoren har nemlig automatisk cylinder-frakobling, som teknikerne siger. Altså kører motoren i visse spare-situationer videre med bare to cylindre aktive. Det er med til at spare på forbruget og dermed mindste udslippet. Golf 1,5 er ikke først med cylinderfrakobling, men nu er systemet nede i pris.

Cylinderfrakobling plus i øvrigt hele det brede galleri af spare-på-energien-teknik er med til, at den nye Golf 1,5 TSI har et glimrende forbrugstal; 20,4 km/l ifølge den snart gamle forbrugsnorm. Men nok så interessant er det, at det i den ”virkelige virkelighed” også er nemt at ramme et flot resultat: Vi kørte således flere testforsøg med en blanding af motorvej, by og landevej med et resultat over 18 km/l. Og vel at mærke med almindelig til god fart – og altså ikke noget med at danne prop i trafikken. Godkendt; ja, mere end godkendt.

Luksus i kabinen

Men ingen bil bliver verdens bedste ”bare” i kraft af en god motor. Der skal mere til. Og det har den nye Golf. Glimrende kørestilling og let overskuelig instrumentering samt mulighed for klassens indtil nu mest avancerede GPS-system med skærm både mellem sæderne og foran køreren.

Og kort om køreegenskaberne: Affjedring med den der sjældne balance mellem fast og blød – præcist dér, en affjedring bør være. Det er i øvrigt netop her, man så typisk kender virkeligt godt biler fra de bare gode.

Alt i alt: Volkswagen Golf generelt og især denne udgave, 1,5 TSI, er slet og ret bilen uden fejl. Men den er ikke bare bilen uden fejl – den er sumagtige bilen, der er bedst på en lang række måder: Pladserne til fører og forsædepassager, instrumentering, komfort inkl. lyd-niveau plus noget knap så målbart, nemlig gensalgsværdi. Og fik jeg nævnt den der motor?

Golf med særlig motor og en udstyrspakke med navnet R-Line. Vi udråber netop denne tysker til at være verdens bedste bil.

Golf med særlig motor og en udstyrspakke med navnet R-Line. Vi udråber netop denne tysker til at være verdens bedste bil.

Glimrende førerplads med et fedt rat, støttende sæder og udsigten til et GPS-system, der viser kortet både mellem sæderne og foran køreren.

Glimrende førerplads med et fedt rat, støttende sæder og udsigten til et GPS-system, der viser kortet både mellem sæderne og foran køreren.

Golf

Golf er Volkswagens serie af biler i C-segmentet.
Design: Frontmotor, forhjulstræk.
Motorer: Fra 3-cylindret 1,0. Testbil: 4-cylindret 1,5.
Effekt: Fra 85 hk. Testbil: 130 hk.
Forbrug: Op til 20,8 km/l. Test: Op til 20,4 km/l.
Pris: Fra 193.969 kr. Testbil: 257.971 kr.

Publiceret 18 May 2018 09:58