En Audi A5 Cabriolet, monteret med systemet med navnet Assistentpakke Tour. Så kan den faktisk køre gennem en rundkørsel helt af sig selv. Bilen koster 950.000 kr. inkl. den førerløse teknik.

En Audi A5 Cabriolet, monteret med systemet med navnet Assistentpakke Tour. Så kan den faktisk køre gennem en rundkørsel helt af sig selv. Bilen koster 950.000 kr. inkl. den førerløse teknik.

Førerløs - nu gennem rundkørslen

Helt førerløse biler hører fortsat fremtiden til, men nogle enkelte biler kan dog en hel del. Således kan denne Audi selv køre gennem en rundkørsel

Af
Flemming Haslund

TEKNIK Tyske Audi er ét af de bilmærker, der lige nu tilbyder de mest 'selvkørende' biler. Her er assistent-teknikken i en f.eks. Audi A5 Cabriolet, med den såkaldte Assistentpakke Tour, med et mylder af tekniske betegnelser og navne. Men her er hvad de forskellige assistenter kan:

Den adaptive fartpilot holder afstanden til forankørende helt fra stilstand og automatisk igangsætning, når bilen foran sætter i gang (hvis der ikke er gået for lang tid – i så fald skal man lige aktivere systemet med et tryk på speeder, eller ved at klikke fartpilot-stilken indad). Den adaptive fartpilot holder desuden øje med hastighedsgrænserne fra vejskilte og navigationsanlægget, og justerer selv hastigheden derefter hvis ønsket.

Vognbaneassistent

Lane assistenten, eller vognbaneassistenten som nogle kalder den, holder bilen i vognbanen fra 65-250 km/t og overtager derfor denne funktion fra køassistenten. Forudsætninger er, at vognbanen er mellem ca. 2,5 m og 4,5 m bred, at der er tydelige vognbanelinjer, at kurven ikke må være for snæver samt at føreren har hænderne på rattet. Vær opmærksom på, at laneassistenten kan indstilles til tidlig eller sen indgriben, og den skal indstilles til 'tidlig' for at fungere til at køre næsten 'uden hænder'.

Køassistenten fungerer ved op til 65 km/t i kø-situationer, eller ved kolonnekørsel, hvor systemet holder bilen i vejbanen samt holder afstanden til forankørende.

Og nu kommer det vildeste! Den forudseende effektivitetsassistent hjælper føreren med brændstofbesparende kørsel.

Assistenten arbejder tæt sammen med den adaptive fartpilot og navigationssystemet. Når den adaptive fartpilot er aktiveret, og en rute er sat i navigationssystemet, vil assistenten bremse og accelerere forudseende ift. vejens forløb og hastighedsgrænser. Assistenten sætter selv farten ned i sving, bremser ned før en rundkørsel og accelererer op igen efter rundkørslen til den tilladte hastighed, samt tager farten af til en passende fart, når navigationsruten betyder, at man skal dreje ned ad en sidevej, samt accelererer op igen.

Publiceret 06 September 2018 16:09

Festlig nytårskoncert i Voldum-Rud

VOLDUM-RUD Søndag 20. januar kl. 14.00 indbyder Voldum-Rud Menighedsråd og organist Jens Morsing traditionen tro til nytårskoncert i Voldum Kirkehus.

"Vi har de sidste fire år haft glæden af at høre pianisten Anne-Marie Meineche spille festlig wiener- og salonmusik med forskellige violinister – og igen i år præsenterer hun Cæcilie Balling, som er 28 år gammel og i fuld gang med at bygge en musikalsk karriere op. Hun er uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, suppleret med studier i USA hos Milan Vitek," fortæller Morten Sejersen, kirkesanger og PR-medarbejder ved Voldum og Rud Kirker

Udover den rent klassiske musik høres Cæcilie Ballings smukke violinspil også i andre musikalske sammenhænge; således er hun medlem i ensemblet Halvcirkel, der udforsker grænselandet mellem det klassiske repertoire og den moderne lyd.

Balling og Meiniche spiller et festligt og sprudlende program af musik i bl.a. wienergenren, men vil også glæde publikum med iørefaldende stykker i andre stilarter. Imellem værkerne fortæller de to veloplagte musikere anekdoter om musikken og komponisterne.

Der vil være et anstrøg af nytårsfestlighed over programmet, og publikum vil forhåbentlig gå fra koncerten med glad energi til at møde det nye år. I pausen serveres der champagne, kaffe, kransekage og frugt, og der er fri entré til koncerten. wuf