Rally skal lokke unge til uddannelse

Der er rally på skoleskemaet på en række af landets tekniske skoler. Eleverne får lov til at prøve en rigtig rallybil

Af
Flemming Haslund

SKOLESKEMAER Metal Rally er et lille 'rally' som kommer forbi i alt ni tekniske skoler rundt om i landet i år. Her kan elever kvit og frit prøve en rigtig rallybil på en rigtig rallyprøve, som de siger.

Skolens parkeringsplads laves for nogle timer om en rallyprøve, og folk fra DASU – det er motorsportens svar på DBU – kommer med et par rallybiler og råber: ”Er der nogen, der har lyst til at prøve en håndbremsevending!”

Og det er der.

Henrik Lundgaard, med ”fed” hjelmhætte, forklarer, hvordan man kører sådan en lille blå rallybil.

Henrik Lundgaard, med ”fed” hjelmhætte, forklarer, hvordan man kører sådan en lille blå rallybil.

Frem til denne sæson er der afviklet flere end 80 Metal Rallies rundt om på tech-skolerne, og ca. 4.500 elever (og lærere!) har været ude at træde hårdt på en speeder og trække hurtigt i en håndbremse på egen krop. For nogle bliver netop denne oplevelse den lige vej til motorsporten, for andre er det et tip om, hvad mekanikerfaget også har at byde på. For rallybiler har det med at gå i stykker, skulle vi hilse og sige…

Hjulspin

Men hvad er det især, man skal huske, når man sætter sig ind i en rallybil? Det ved om nogen den tidligere europamester i rally, den til alle tider største danske rallykører, Henrik Lundgaard. Han har kørt Metal Rally-bilen for at få følelsen helt ind under huden. Vi ser Henrik gi’ den Metalgas og konstaterer:

Henrik starter uden ret megen hjulspin: Fordækkene hyler, da Lundgaard lægger fra land. Men det går ikke op i ren hjulspin.

Der kommer små skrig fra dækkene, da Lundgaard kører i sving. Men ikke så meget, at forenden skrider ud. Og bilen kører næsten langsomt, da Lundgaard skal runde keglerne.

To af årets vindere af Metal Rally, Mikkel Himmelstrup og Nicolaj Ipsen fra EUC Odense.

To af årets vindere af Metal Rally, Mikkel Himmelstrup og Nicolaj Ipsen fra EUC Odense.

Det ser nærmest langsomt ud – men stopuret beviser, at det er det ikke.

”Hemmeligheden i at køre stærkt er ikke at køre for stærkt!” forklarer Henrik.

PS: Til Metal Rally i EUC Lillebælt vakte det opsigt, at én af Metal Rallys officials valgte at køre opvisning i sin WV Transporter – og det var en meget snæver bane. Rasmus Sørensen (official fra Viking Auto Sport) kørte tiden i 1:03:00, blot 3 hundrededele fra vinderne.

Publiceret 06 September 2018 16:28

SENESTE TV