Opel om den nye dieselmotor: Med diesel er der 20-25 pct. CO2 pr. kilometer at spare i forhold til en benzinbil.

Opel om den nye dieselmotor: Med diesel er der 20-25 pct. CO2 pr. kilometer at spare i forhold til en benzinbil.

Har dieselmotoren en reel chance?

Vi hører det fra alle retninger: ”Se os, vi dropper dieselmotoren!” Men hvor mange har rent faktisk omsat ord til handling? Kun få – men se nu Opel, der netop har lanceret en ny motor efter Rudolf Diesels princip

Af
Flemming Haslund

DIESELFREMTID Set på olieselskabets Lukoils fabrik i Wien: En kæmpeindkaldelse til møde under overskriften: Har diesel en fremtid?

Det er da en udmelding, så man kan forstå det. Og en sådan informations- og debataften i netop et oliefirma kommer jo ikke ud af ingenting. Dieselgate i 2015 udløste det hele. Volkswagen (og adskillige flere) snyder med udslippet. Tyskerne forsøger at sløre, hvor stort udslippet i realiteten er. Skandalen ruller. Og de politiske udspil følger så et efter et – "vi dropper dieselmotoren".

Nu har bilverdenen vænnet sig til situationen og alvoren. Og hvor langt er vi så? Ja, rent faktisk er der ikke mange, der helt har fjernet dieselmotorer fra modelprogrammet. Flere, blandt dem Bosch, har erklæret, at det ikke giver teknisk mening at vende sig så bastant mod motoren på det sorte brændstof.

"Den moderne dieselmotor er lige så ren som den tilsvarende benzinmotor," er argumentet fra ingeniørerne i Boxberg.

Opel netop lanceret en helt ny dieselmotor, nemlig en 1,6-liters biturbo med 150 hk, der lanceres i Astra

Opel netop lanceret en helt ny dieselmotor, nemlig en 1,6-liters biturbo med 150 hk, der lanceres i Astra

Og senest har Opel netop lanceret en helt ny dieselmotor, nemlig en 1,6-liters biturbo med 150 hk, der lanceres i Astra. Og ligesom for at understrege, at diesel ikke nødvendigvis er en miljøsynder, holdt mærket verdenspremiere på en ny benzinmotor samtidig.

Og vel er de to motorer ikke direkte sammenlignelige – men faktum er dog, at dieselmotoren har et CO2-udslip på 130 g/km, mens benzinerens udslip er 141 g/km.

Fornyet chance

Så Opel gi’r altså dieselmotoren en fornyet chance. I en tid med #menodiesel kunne man få lyst til at spørge, hvad tyskerne egentlig har gang i. Selv forklarer tyskerne sig sådan her:

"Opel ser diesel som en del af fremtidens brændstof i personbiler. Med diesel er der 20-25 pct. CO2 pr. kilometer at spare i forhold til en benzinbil. For mange bilister giver det rigtig god mening at købe en dieselbil. Specielt hvis man kører længere ture og har brug for at køre med anhænger. I de tilfælde er der reelt ingen anden brugbar løsning i dag end biler med dieselmotor.”

Bilmærker uden diesel

Porsche: Ingen diesel - er holdt op med at køre med dieselmotorer fra Audi

Suzuki: Ingen diesel – er holdt op med at køre med dieselmotorer fra Fiat

Subaru: Ingen diesel - har indstillet produktionen af dieselmotorer

Toyota: Ingen diesel - har indstillet produktionen af dieselmotor

Audi: Der er ingen dieselmotorer i rækken af nye A1.

Honda: Der er ingen dieselmotorer i rækken af nye CR-V

Volvo: Der er ingen diesel i rækken af S60-modeller

Og omvendt

Audi: Den nye Audi A6 og A7 kun fås med dieselmotorer. Der er endnu ingen benzinmotorer på programmet

Publiceret 23 January 2019 11:18