Der burde ikke komme mange uforudsete udgifter med en service-og reparationsaftale. Men du skal alligevel regne efter. Foto: Colourbox

Der burde ikke komme mange uforudsete udgifter med en service-og reparationsaftale. Men du skal alligevel regne efter. Foto: Colourbox Phovoir

Der kan være fælder i serviceaftalerne

En serviceaftale kan give ro i maven. Men det er ikke i alle tilfælde en god forretning, og der er flere ting, som du skal være opmærksom på

Af
Jens Overgaard

service Betal et fast beløb hver måned, og undgå uforudsete udgifter til service og reparation på din bil.

Sådan lyder tankerne bag de serviceaftaler, som stort set alle forhandlere af nye biler tilbyder. Det kan der være sund fornuft i, men det er ikke nødvendigvis en god forretning for dig som bilejer, og der er en række detaljer, som du skal være opmærksom på, før du skriver under.

Der er også forskel på den månedlige pris alt efter model, køremønster, og hvor længe aftalen skal løbe.

Regn godt efter, når du tegner en serviceaftale.

Regn godt efter, når du tegner en serviceaftale.

Hvis du f.eks. er den glade ejer af en ny VW Polo 1,0 TSI på 90 hk, kan du få en aftale, der løber over 36 måneder og 15.000 km om året for 199 kr. om måneden. Men hvis du har tænkt dig at beholde bilen længere, stiger prisen gradvist og koster f.eks. 387 kr. om måneden ved fem år og topper ved seks år, hvor det koster 493 kr. om måneden, som altså skal betales fra dag et.

Hos Peugeot er prisen for en 208 Puretech 82 Envy og ved 15.000 km om året 229 kr. pr. måned og stiger til 479 kr., når det er fem år.

Det er i alle tilfælde et beløb, som skal afregnes fra den første måned, selv om du i mindst to år er dækket af garantien og i de første år forhåbentlig kun får udgifter til en håndfuld serviceeftersyn, der ofte typisk ligger på omkring 3.000 kr.for hvert.

På den anden side kan du også betragte aftalen som en slags delvis udvidelse af garantien og en forsikring mod uforudsete udgifter. Samtidig medfører de autoriserede serviceeftersyn også vejhjælp og mobilitetservice.

Stigende tendens

Hos Peugeot ser pressechef Hanne Sørensen, at flere og flere kunder indgår service-og reparationsaftaler.

"Vi oplever en stigende efterspørgsel på vores serviceaftaler. Og da Peugeot 208 jo er den mest solgte model, er der helt naturligt stor interesse for serviceaftaler til denne model," siger Hanne Sørensen.

Hos FDM er man generelt forbeholden over for serviceaftaler over en kam.

Casper Schad, som er advokat hos FDM, peger på, at der er både fordele og ulemper ved aftalerne.

"Fordelen er, at man kender budgettet med sikkerhed og ikke får måneder med nul kr. i udgift og måske nogle med 10.000 kr.," siger Casper Schad.

"Det kan samtidig være en fordel, hvis man har en bil, som er reparations-og servicekrævende," siger Casper Schad, som konstaterer, at prisfordelen forsvinder, hvis man opsiger en lang aftale før tid.

Det handler i al enkelhed om at finde lommeregnerne frem og se, om ens umiddelbare udgifter tjener sig hjem.

Brug lommeregneren

Han peger på, at der også er andre ulemper.

"Nogle aftaler binder kunden længere tid ad gangen til et bestemt mærke eller værksted, og det kan være et problem, hvis man flytter eller bliver uenig med værkstedet," siger han.

Publiceret 24 April 2019 15:09