Flemming Nymark blev ramt af flere blodpropper og måtte indse, at rollen som altfavnende teamchef for sønnen Frederik Nymarks Team Racing måtte opgives. Frederik mistede en teamchef, men beholdt sin far.
Flemming Nymark blev ramt af flere blodpropper og måtte indse, at rollen som altfavnende teamchef for sønnen Frederik Nymarks Team Racing måtte opgives. Frederik mistede en teamchef, men beholdt sin far.
Foto: Jørn Bonde
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Blodpropper stopper ikke en Nymark

Da racekøreren Frederik Nymarks teamchef blev ramt af blodpropper, mistede han en teamchef, men beholdt sin far

Onsdag 2. december 2015 er en dag, som Flemming Nymark husker.

”Det var ved 10-11-tiden. Jeg var på arbejde i Billund, og pludselig var det, som om jeg fik noget i øjet, foruden at der var lidt problemer med venstre arm. Men alt i alt var det ikke værre, end at jeg ville køre hjem til Hadsten i min egen bil. Først blev jeg undersøgt hos én læge, hvor diagnosen ikke blev stillet, så hos en anden, hvor diagnosen lød på en blodprop.

Så gik det hurtigt til Aarhus Universitets Hospital, hvor han kom på operationsbordet kl. 17.30. En blodprop i halspulsåren og flere mindre i hjernen.

Inden den dramatiske dag havde han været leder af teamet Nymark Racing, hvor sønnen Frederik et par måneder tidligere havde afsluttet sin første sæson i klassen OK Mobil 1 Danish Supertourisme Turbo (DST) som nr. 4 og havde slået flere af de store navne både i det samlede klassement og i de enkelte løb.

Far Flemming var den altfavnende teamchef og teamejer og med mor Linda som den lige så altfavnende teamkoordinator. Rundt om Frederik og de to forældre var de ca. 25 frivillige, som alle havde været med i mange år.

Nu lå det hele brak.

Utålmodighed er en dyd

Efter en uge blev Flemming Nymark overflyttet til fysisk og kognitiv-mental genoptræning på Hammel Neurocenter.”

Her lå han fire måneder, hvorefter han udskrev sig selv.

”Alt for tidligt,” bemærker Linda.

”Den fysiske genoptræning gik hurtigt,” fortæller Flemming videre, og Linda protesterer ikke.

Jo, han var hurtigt på benene.

”Men da han kom hjem, var han næsten et andet menneske, med en anden mentalitet,” supplerer hun.

”Vi måtte så at sige lære ham at kende. Han har altid haft et noget utålmodigt gemyt, nu var han da blevet mere utålmodig. Og hvor han før arbejdede meget struktureret og havde et fantastisk overblik, var han altså påvirket her. Tidsfornemmelsen var også ramt i et eller andet omfang. Han kunne simpelt ikke træde ind i sin gamle rolle på et tidspunkt, hvor vi var tæt på sæsonstart.”

Her afbryder Flemming. ”Sådan er det stadig, jeg er sat på sidelinjen. I mener ikke, at jeg kan. Jeg synes nu nok, at jeg er klar igen! Jeg har lært at støtte mig til noter, mange noter. Og ja, jeg er lidt utålmodig. Men sådan har jeg altid været, det ved alle, der kender mig.”

Frederik Nymarks karriere tegner lovende. Knægten fra Hadsten har hevet flotte resultater de seneste par år. Foto: Jørn Bonde
Frederik Nymarks karriere tegner lovende. Knægten fra Hadsten har hevet flotte resultater de seneste par år. Foto: Jørn Bonde

Mentor og hjælp

Linda kigger kærligt på ham. ”Du er godt på vej, men det er et genoptræningsforløb, som kan tage år, og du er ikke helt, hvor du var før.”

Ikke bare Flemming og hans familie var ramt, det var også hele teamet. Ramt af chok og forvirring. Men Linda skabte ro og tog rollen som teamchef, støttet nogle af de frivillige og af Frederik.

Men en kører er ikke en fuldgyldig hjælper i et team, han skal stort set kun passe sin rolle som kører. Og så skulle han passe sit arbejde som mekaniker i Skanderborg.

Alle de andre i teamet havde også et arbejde at passe – mor Linda for eksempel som pædagogisk leder i Favrskov Kommune.

Vinderen af DST-klassen 2015, Michael Outzen, besluttede efter sæsonafslutningen, at han ville stoppe med at køre race. I stedet tilbød han sig som Frederiks mentor, så sæson 2016 kunne blive endnu bedre end den overståede.

I den nye DST-sæson er Michael Outzen blevet teamchef for Nymark Racing, fortsat hjulpet af teamets mange frivillige. Som mentor er han nu suppleret med flere eksperter på sidelinjen.

At bakke på en racerbane

Flemming vil stadig befinde sig på sidelinjen. Hans plan er at arrangere VIP-ture til bl.a. Le Mans og Formel 1-løb. Bussen er købt og står klar.

”Jeg længes efter min gamle rolle, ingen tvivl om det. Men jeg må finde en ny. Jeg må ikke arbejde under mit to-årige ressourceforløb,” siger han. ”Det er som at bakke rundt på en racerbane. Langsomt og helt forkert. Jeg skal ud af det!”

Publiceret: 17. Juni 2017 10:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Favrskovposten

ANNONCER
Se flere