Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Vi stjæler børnenes ungdom

Simon Buus Olsen, Liberal Alliance, Bøgehaven, 8370 Hadsten

»Det bliver uoverskueligt at gå i skole, hvis man ikke har tid til individuelle fritidsaktiviteter ved siden af.«

Sådan lød det fra 8. klasseelev Vibe Toftum i 2012, efter hun fik at vide, hun skulle til at gå i heldagsskole i henhold til skolereformen. Et kontroversielt emne dengang hvor både lærere, skoler og foreninger råbte vagt i gevær.

Siden har Idrættens Analyseinstitut konkluderet, at 27 pct. af foreningerne har oplevet en medlemstilbagegang. 29 pct. af udskolingseleverne har fravalgt fritidsaktiviteter som følge af bl.a. lange skoledage.

Jeg bruger selv en stor del af min fritid på at være i det frivillige foreningsliv som fodboldtræner. Her oplever jeg flere afbud pga. en presset hverdag fra de unge spillere, hvor de lange skoledage medfører, at lektierne skal ordnes om aftenen, fremfor om eftermiddagen.

Det er et stort problem for alle foreninger, men størst for børnene selv. Fritidsaktiviteter er med til at danne børnene, med til at give dem nye venner og ikke mindst styrke deres selvværd. Her kan de få lov at lege med noget, som de brænder for, efter de måske har siddet en hel dag i et klasselokale, og nogle måske har haft følelsen af, at de aldrig bliver til noget.

I deres fritidsaktiviteter skal de finde den selvtillid og den motivation, der gør, at de dagen efter kommer med et smil i skole. Fremfor de kommer i skole efter at have puklet med lektier, fra de fik fri dagen før, til de skulle i seng, og så kører rumlen igen dagen efter.

I folkeskolerne er lærerne specialister i at lære børn, de ting, de skal. I de frivillige foreninger er man specialister i det, de gør.

Kropslig udvikling, udvide deres horisonter og skabe platforme for nye venskaber. Men ikke mindst skabe mulighederne for at børnene lykkes med deres sport, musik, spejder, eller hvad de nu har lyst til at bruge deres fritid på.

Det er ikke fair overfor lærerne, at de også skal sørge for give denne del til børnene, når de i forvejen er presset på tiden.

Vi skal lytte til vores lærere og pædagoger, når 91pct. af dem i Favrskov mener, at læringsmiljøet og trivslen er dårlig, grundet de lange skoledage. Vi skal tage det alvorligt og ikke bare negligere problemet, og smide 6 millioner efter folkeskolen og håbe det bedste. Nej, målret midlerne mod at få kortere skoledage, eller i hvert fald giv skolerne selv friheden til at vælge.

Vi skal gøre det for skolernes skyld, for foreningernes skyld, men allermest for børnenes skyld.

Vi må ikke stjæle børnenes ungdom fra dem.

Publiceret: 20. November 2017 06:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Favrskovposten

Valget netop nu
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt