Uffe Kjær er i gang med sit andet online-firma. Han kan ikke lade være og mener at mange flere burde kaste sig ud i det. Denne gang er det en skimaske han sælger via nettet. Læren fra første gang er: Gør det simpelt. Foto Kian Johansen

Uffe Kjær er i gang med sit andet online-firma. Han kan ikke lade være og mener at mange flere burde kaste sig ud i det. Denne gang er det en skimaske han sælger via nettet. Læren fra første gang er: Gør det simpelt. Foto Kian Johansen

Selvlært iværksætter:

“Hold det simpelt”

Første web-shop med fotoudstyr er solgt. Nu bruger iværksætter Uffe Kjær tiden på én vare.

Selvom Uffe Kjær fra Hammel umiddelbart lyder som en it-nørd, når han fortæller, så skal du ikke tage fejl.
For imellem ordstrømmen om at finde kunderne på facebook, google-optimering, og at styre sine segmenter via statistik og at lade computeren gøre det meste, så gemmer der sig en sælger med flair for at præsentere sin vare rigtig lækkert og at yde god service.
I nutidens web-sprog handler det især om troværdighed, hurtig levering og at følge op på, om varen er af tilfredsstillende kvalitet og leveret til tiden, når du spørger ham.

Et stykke stof med neopren

Han er uddannet grafiker og arbejder til hverdag på et reklamebureau i Aarhus.
Men når iværksætteren kommer hjem, bruges tiden også på at vedligeholde det nye site skimaske.dk
Her præsenteres hans eneste vare: En stykke fleece med en ventilator af neopren, der fås i tre farver.
"Jeg fik ideen, da jeg fik en e-mail fra en kinesisk kontakt og da jeg prøvede skimasken, der jo også kan bruges til at løbe med, eller til jagt, så brugte jeg et år på at forberede det hele."
Toldpapirer, importtilladelse, produktion i Kina og økonomi var den første udfordring. Her betalte han et revisorfirma for at gøre arbejdet.
Nu bruges næste fase på at få fat i kunderne og det sker på nettet, hvor facebook, google og andre sociale medier er der hvor kunderne skal findes.
Mens han fortæller, pinger der med jævne mellemrum en e-mail ind på hans Iphone. Endnu en kunde har købt en skimaske.

Gør det simpelt

Selv er 31-årige Uffe Kjær ret ydmyg og pointerer, at han ikke er en guru i noget som helst.
"Jeg vil bare sige, at hvis du har en skør idé eller en vare du gerne vil sælge på nettet, så gør det.!"
Han uddyber:
"Det kræver selvfølgelig research og indsamling af viden og masser af tid til at gøre det, men der findes så mange hjælpemidler på nettet, så hvorfor ikke."
Næste råd kommer tjept:
"Hold det enkelt. Så kan du selv overskue det og kunden kan også. Ellers drukner du i nye varegrupper og nedskrivninger og rabatter og masser af andre administrative ting."
I fire år har han brugt masser af gode timer på et site, der solgte kameraer og fotoudstyr. Det blev afhændet i april.
"Jeg vil gerne skabe noget, udvikle og give kunderne en anderledes oplevelse. Da sitet blev stort, så druknede det hele i administration og jeg følte mig som fødedyr til revisorer og producenter. Dét lærte mig at holde det enkelt."

Publiceret 27 October 2012 11:30