Klumme:

Er målet klart?

Af
Af Michael Jensen

Hadsten. Direktør i Colea Consult

Det nye års begyndelse er alle tiders tidspunkt til at forny sine mål.
Men hvad kendetegner gode mål(sætninger)?

1. Arbejd med så få mål som muligt
Har I for mange mål, så har I i virkeligheden ikke nogle.
2. Sørg for at de er målbare
Ellers ved i ikke om I har nået dem eller ej.
3. Sørg for at de er kommunikerbare
Ellers giver de ingen mening for resten af organisationen, og så når I dem aldrig.
4. Et godt mål skaber begejstring
Og så giver alle den lille bid ekstra, som gør at målet nås.
5. Et godt mål er realiserbart
Hvis ikke det er klart at målet er til at nå vil mange i organisationen give op på forhånd.
6. Et godt mål er ambitiøst
Ambitiøse mål gør det klart, at der skal ydes noget ekstra—og det er lige præcist det mål er til for.
7. Mål må ikke være indbyrdes modstridende
Der er nødt til at være en logisk sammenhæng mellem organisationens mål, ellers er de dødfødte på forhånd.
8. Mål må ikke være komplementære
Hvis det at vi når et mål er ensbetydende med, at så når vi også et andet, så er det meningsløst at arbejde med begge mål.
9. Gode mål skaber fokus
Og helst et eksternt fokus, der sætter markedet og/eller kunden i centrum.
10. Gør det klart hvad vi skal sige ”ja” eller ”nej” til
På den måde får fremtiden betydning for det vi laver her og nu og sandsynligheden for at målet nås højnes.
Opfordringen lyder: Planlæg fremtiden gennem at sætte få, klare mål!

”Sejrene af i går betyder mindre end planerne for i morgen.”
Gl. Almanak

Publiceret 23 January 2017 08:00

Lokalavisen Favrskov nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen Favrskov
SENESTE TV