Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Klumme: Strategi og design

Af Michael Jensen, Hadsten direktør i Colea Consult

Umiddelbart er design noget vi forbinder med tøj eller f.eks. møbler, men design kan, og bør, også handle om vores organisation!

I organisatorisk forstand skal design forstås som den røde tråd mellem alle de forskellige organisatoriske lag, der skal til for at slutproduktet møder kunden på den rigtige måde.

Design kommer på denne måde til at handle om at forstå de mønstre vi agerer efter. Både dem, der virker og dem, der ikke virker og så til stadighed optimere dem så alle de interne processer hænger sammen i forhold til vores mål og strategi.

Den rigtige måde at arbejde med strategisk design på, er at starte med de dele af organisationen, der fungerer bedst og så få resten af organisationen til at centrere om at virke i forhold til disse elementer. På denne måde vil organisationen gradvist blive styrket.

Det bedste resultat opnås gennem fokus på tre elementer:

1. Hvorfor: Hvad er formålet og hvad vil vi gerne opnå med vores design?

2. Hvordan: Hvordan designer vi, dvs. hvordan skruer vi vores processer sammen?

3. Hvad: Hvad er det vi designer, dvs. hvilke typer af produkter eller ydelser er det vi designer?

Det er vigtigt at indskyde, at de organisationer, der lykkes og får succes med deres design, som f.eks. Apple, lader et holistisk syn på design gennemstrømme hele deres kultur.

Fokus på design er givet en strategisk revolution, der bygger på disruption, og det er noget som i de kommende år vil vinde stadig større indpas i større såvel som mindre organisationer.

Så: Styrk organisationen gennem fokus på design!

Publiceret: 10. Januar 2018 07:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Favrskovposten

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt