DEBAT:

JA-tak til flere troværdige håndværkere i Dansk Håndværk

Af Bente Nørgaard, økonomi- & erhvervscoach. Hovvej 6, Grundfør 8382 Hinnerup

I Danmark har vi brug for håndværkere, og vi sætter pris på kvalitet. Når arbejdet er udført som aftalt, får håndværkerne også deres betaling til tiden, undgår brok og dårligt ry fra kunderne, branchen samt bøvl med banken. Der findes heldigvis mange troværdige håndværkere – JA-tak til flere af slagsen.
Håndværkerbranchen har ofte udfordringer hos pengeinstitutterne, hvor de får mange afslag. Her kan indsatsen forbedres eksempelvis med mødeforberedelse, effektivisering og opfølgning som en løbende proces.
”De gode gamle dage” før finanskrisen kommer ikke tilbage – det er spild af tid at vente. Gå hellere forrest i retning af forandringerne.
Her er 7 ting som troværdige håndværkere sætter i fokus; 1. Forskellen mellem service & god service, 2. Aftaler & mødetider, 3. Ordre- & materialestyring, 4. Intakt værktøjskasse & servicevogn, 5. Fakturering til tiden, 6. Likviditetsoverblik, 7. Opfølgning.
Med troværdighed skabes bedre bundlinje og partnerskaber med kunder, leverandører og øvrige samarbejdspartnere. Skab tillid hele vejen rundt i ”virksomhedshjulet” for at blive godt kørende.
Hold fokus på det, som virksomheden bedst til ved at gentænke virksomheden med et boost på forretningplanen. Det er menneskerne bag, som er det vigtigste i virksomheden og som gør forskellen fra konkurrenterne. Først køber vi tillid (mennesker) og derefter køber vi varer og ydelser. Relationerne er afgørende i partnerskaberne.
Det handler nemlig ikke om at få en ordre, men om at få en kunde. Det tager tid at opbygge tillid og fastholde kundekredsen, så der ikke skal startes forfra hver gang.
Tid er en knap ressource, som vi skal respektere både overfor os selv – men også overfor andre. Brug derfor tiden på de rigtige ting, som giver overskud og energi. Vær ærlig om opgaver, som dræner.
Mangel på likviditet er den værste fjende og kan lukke virksomheden på et split-sekund. Vejen til bundlinjen går gennem mennesker.
Har virksomheden mange reklamationer og meget brok, tyder det på manglende trivsel hos ejer og medarbejdere.
Vi ved, at smil smitter.
Det gør tristhed også.
Det er svært at brokke sig over personer, som viser overskud og arbejdsglæde. Penge er ikke det vigtigste, men god bundlinje giver adgang til at købe frihed. Ofte handler det mere om anerkendelse end penge. Anerkendelse forveksles ofte med ros. Vi kan sagtens anerkende uden at rose. Det er også vigtigt, at arbejdet giver mening for alle medarbejdere. Overvej om glasset er halvtomt eller halvfyldt når du tænker ”jeg har ikke råd”. Det er langt mere konstruktivt at tænke ”hvordan får jeg råd”.
Måske er det en udfordring at bede om hjælp, men tænk på, hvor ofte du hjælper andre, og hvor godt det føles bagefter. På samme vis kan du bede om sparring fra dit pengeinstitut, din revisor eller af en uvildig sparringspartner til at skabe ro og tryghed omkring din økonomi med fokus på dig som den troværdige håndværker.

Publiceret 04 July 2016 15:00

SENESTE TV