Debat: Elbiler og det 'umulige': De ved det ikke i Norge

Kurt Andreassen (V) byrådsmedlem Favrskov Kommune

Debat Venstre har en ambition om, at der i 2030 skal være solgt en million el- og plug-in hybridbiler i Danmark. Det har mødt så megen hovedrysten, at man skulle tro, vi levede i et land uden vindmøller.

I Norge ryster de ikke på hænderne, men holder dem på rattet i en ny elbil. I Norge ved man nemlig ikke, at det er umuligt at sælge en million elbiler inden år 2030.

Her runder salget af nye el- og plug-in hybridbiler i 2018 godt 72.000 stk. ud af et totalsalg på 148.000 stk. Heraf er de 46.000 rene elbiler. Oven i købet er 35.000 nordmænd på venteliste for at få en elbil, da producenterne ikke kan følge med.

I Danmark blev der solgt 47 procent flere biler end i Norge i 2018, så hvis vi opførte os som nordmænd, ville salget af el- og plug-in hybridbiler være 106.000 stk.

Så selvom, der sælges væsentlig færre nye biler i Norge end i Danmark, ser det allerede nu ud til, at nordmændene runder en million solgte el- og plug-in hybridbiler i god tid inden 2030.

Vi undervurderer efter min mening i høj grad danskernes ønske om hurtig grøn omstilling. Der kommer nu nye elbiler i en lind strøm. Biler, som kører længere på en opladning. Biler, som har lavere driftsudgifter, både til brændsel (el) og almindelig vedligeholdelse.

På meget kort sigt har jeg ikke fantasi til at forestille mig, at det skulle være dyrere at producere elbiler i store mængder end en kompliceret benzin-model - tværtimod.

De frie markedskræfter vil presse prisen på elbiler ned med rekordfart. Både blå og sikkert også røde politikere vil herudover via afgifter favorisere elbilerne. Vi kommer til - med kickstart i 2019 - at tilvælge elbilen, så danskerne kan tanke ren el fra danske vindmøller. Havde nogen sagt for ti år siden, at vi kunne fjerne bilos som forureningskilde, var der blevet rystet rigtig meget på hovedet.

Nu ved vi, at det kan og skal lade sig gøre. Så i 2030 har vi en million el- og plug-in hybridbiler i Danmark, som tanker CO2-neutral vindenergi.

Det kan kun gå for langsomt.

Publiceret 30 January 2019 07:00