Debat: Forslag: CO2-kompensation i Favrskov

Peder Meyhoff, Overdrevet 15, Hinnerup, folketingskandidat for Enhedslisten

Vi ved det godt. Det er nemt og hurtigt at flyve, men det har sin pris.

Flyrejser belaster klimaet mere end andre rejsemåder. Spørgsmålet er bare hvordan vi bedst begrænser flyvningen. Hvad kan Folketinget gøre, hvad kan kommunen gøre, og hvad kan vi selv gøre?

I Norge, Sverige og Tyskland har man allerede indført afgift på flyrejser, og i Enhedslistens nye klimaplan er der også forslag om en dansk flyafgift. Vi ønsker den sammensat så afgiften stiger jo mere og længere man flyver, og hvor meget plads man optager i flyet. Vi foreslår at afgiften på den første (årlige) flytur på økonomiklasse til en europæisk lufthavn bliver 150 kr. hver vej.

Det er på niveau med afgifterne i vores nabolande. Det vil være helt oplagt at bruge noget af provenuet fra flyafgiften på at forbedre muligheden for at tage med nattog rundt i Europa – også fra Århus og København. I dag er der kun nattog fra Hamburg og sydpå. Afgiften kan også give bidrag til udbygningen af jernbanenettet bl.a. med flere hurtigtog – og billigere tog. Hvis man i dag skal fra Århus til Norditalien med tog, skal man skifte adskillige gange undervejs, og rejsen koster mere end med fly – selvom den udleder langt mindre CO2.Det handler dog ikke kun om afgift, men også om at flyve mindre. Jeg vil derfor opfordre Favrskov Kommune til at overveje om alle de flyrejser de sender deres ansatte og politikere ud på, er nødvendige. Om de fx kan erstattes af togrejser eller videomøder. For fire år siden var jeg fx med Favrskovs Arbejdsmarkedsudvalg på studietur til Sjælland - det klarede vi uden fly, og det gik fint.

Hvis det er nødvendigt at flyve, vil jeg foreslå at kommunen frivilligt indbetaler kompensation for CO2-udslippet. Det kan man nemt gøre hvis man fx flyver med SAS.

Men her går pengene typisk til et ukendt skovprojekt, og hvorfor ikke bruge pengene på at øge skovarealet her i Favrskov? Der er ovenikøbet steder hvor der er stort behov for at plante skov til at beskytte grundvandet, og måske kan et sådan CO2-kompensationsprojekt laves i samarbejde med den nye vandfond? Man kan desuden forestille sig at lokale virksomheder frivilligt vil bidrage til et skovprojekt når de har været nødt til sende medarbejdere på flyvetur.

Og også private borgere kan være med, helt frivilligt – og på den måde kan man som almindelig borger både beskytte grundvandet og kompensere CO2 på samme tid.

Publiceret 03 March 2019 09:00