Debat: En god trafikaftale for Favrskov

Birgit Liin, Medlem af Favrskov Byråd for Venstre, Hvidtjørnevej 3, Laurbjerg, 8870 Langå

debat I Dansk Industris årlige undersøgelse af det lokale erhvervsklima peges der med rette på infrastrukturen som ét af de store problemer for kommunens erhvervsvirksomheder.

Det er derfor meget glædeligt, at regeringen og DF nu har indgået en infrastrukturaftale til 112 mia. kr., som indebærer betydelige løft af vejene til og omkring Favrskov:

Opgradering af rute 26, Aarhus-Viborg, med knap en milliard kr.

Udvidelse af motorvej E45 mellem Aarhus S og Aarhus N samt mellem Vejle og Skanderborg – og senere kommer strækningen mellem Aarhus og Randers.

Hærvejsmotorvejens første etape etableres og vil fuldt udbygget også styrke Favrskov.

Forundersøgelse af en ny Kattegatforbindelse.

Det holdt hårdt overhovedet at få prioriteret rute 26, men det lykkedes. Det er nu vigtigt, at milliarden bruges fornuftigt. Det handler om at få aflastet de mindre byer på strækningen, og derfor bør der etableres omfartsveje rundt om disse byer. Vi vil i Venstre i Favrskov kæmpe for, at der findes de bedst mulige løsninger for borgerne, og vi ser frem til at blive involveret i den nærmere planlægning, som Vejdirektoratet står for.

Dansk Folkeparti har klogeligt valgt at opsige forliget om Togfonden, så pengene kan bruges til tiltrængte vejinvesteringer i stedet for nye skinner. I Togfonden lå bl.a. en ny bane mellem Hasselager og Hovedgård, som ville betyde, at Københavner-lyntogene skulle køre uden om Skanderborg Station til gene for de Favrskov-borgere, der normalt står på i Skanderborg. Laurbjerg Station, som genåbner i 2021, berøres i øvrigt ikke af opsigelsen af forliget.

Dette er alt sammen til gavn for Favrskov - men det kræver, at der er et flertal for trafikaftalen efter folketingsvalget. Vælgerne bør derfor tænke sig godt om, når de sætter krydset!

Foretrækker man:

Nødvendige vejinvesteringer, som skal sikre plads til fremtidens miljørigtige biler, som Venstre og blå blok arbejder for?

Eller milliarder til nye skinner, som på en god dag uden forsinkelser kan spare togrejsende mellem Odense og Aarhus for få minutters rejsetid, som er rød bloks vision på området?

Publiceret 22 March 2019 15:00