Debat: Favrskov Kommune skal have en borgervenlig hjemmeside

Birgit Liin, medlem af Favrskov Byråd og borgmesterkandidat for Venstre

Kan du finde borgerrådgiveren på kommunens hjemmeside? Borgerrådgiveren er en uafhængig og uvildig rådgivnings- og klageinstans, som bl.a. behandler klager over kommunens sagsbehandling. Det er derfor vigtigt, at borgerne ved, hvordan man finder frem til borgerrådgiveren – og at de ved, at funktionen overhovedet findes. Prøv at klikke ind på www.favrskov.dk og gæt på, hvor du skal lede. Lad mig give en ledetråd: Du skal ind under ”Pas og kørekort”. Det er ikke særligt logisk, vel?

Der er flere eksempler på, at kommunens hjemmeside ikke møder det behov, der er hos borgerne i 2019. Søgefunktionen er ikke optimal. Oplysningerne til borgerne på siden er ofte for få, for spredte og for svære at finde frem til.

Derfor stiller Venstre efter sommerferien forslag om, at kommunen skal have en ny borgervenlig hjemmeside, hvor der indrettes portaler, som samler oplysningerne om f.eks. folkeskolerne. På samme måde vil vi gerne have lavet en seniorportal, hvor alle oplysninger, som ældre borgere har brug for, samles.

Hjemmesiden skal også bruges til at skabe mest mulig åbenhed og tilgængelighed for borgerne om de sager, hvor de selv er part. Vi vil derfor arbejde for, at borgerne nemt kan få adgang til egne data, så de slipper for at skulle søge om aktindsigt.

I Venstre mener vi, at kommunen skal være til for borgerne. Det gælder også kommunens hjemmeside.

Publiceret 21 June 2019 16:00