Moderen i denne artikel ønsker ikke at udsætte hverken skole eller datter for den opmærksomhed en artikel vil give. Vi kender deres identitet. Foto Kian Johansen

Moderen i denne artikel ønsker ikke at udsætte hverken skole eller datter for den opmærksomhed en artikel vil give. Vi kender deres identitet. Foto Kian Johansen

ALKALÆR “Det handlede jo bare om et løft”

Gik fra gråd og skrig til at knus-elske sine læsebøger

En genert pige uden meget selvtillid. Som det var svært for.
Sådan lyder beskrivelsen af 'Mia'. FavrskovPosten kender hendes rigtige navn. Familien har af hensyn til hende og den skole hun går på, valgt at være anonyme, men vil gerne fortælle familiens succeshistorie for at hjælpe andre i samme situation.
Hun var bagud i 1. klasse fortæller moderen.
“Det gav mange bekymringer. Vi måtte hele tiden overtale hende til at fordybe sig. Vi fik et grædende barn der ikke ville hjælpes.”
Bagefter kan moderen godt se, at 'Mia' følte hun skulle præstere. “Vi havde jo alligevel nogle forventninger vi ikke kunne skjule vi havde på hendes vegne,” sukker hun.
“Vi havde følelsen af, at hun bare ikke gad. Men det var fordi hun ikke magtede det. Det gjorde hende ked af det og derfor reagerede hun som hun gjorde.”

Var der noget galt?

Moderen fortsætter:
“Set i bakspejlet gik vi og tænkte: Var der noget galt med hende. Og så handlede det jo bare om et løft. Det lyder mærkeligt, men det virkede bare for hende.”
Der var ellers tiltag i gang i skolen. 'Mia' blev henvist til Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og blev kaldt under middel i læseevne.
“Vi ønskede ikke at spilde nogens tid, men fem måneders ventetid på PPR var for meget. Så derfor fandt vi ved et tilfælde et alkalær-kursus i København.”

De bedste penge givet ud

“Det er de bedste penge vi har givet ud,” smiler moderen. “Vi fik en pige tilbage der havde haft det rigtig sjovt. Hun var glad og fortalte meget om de lege hun havde leget og at hun tit vandt. Hun fik succeser.
“Før havde vi en pige der skulle tvinges til at læse. Hun græd og skreg. I dag har vi en pige, hvor vi må hjælpe hende med at slippe bogen, fordi hun elsker at læse,” klukker moderen.
I dag er hun godt på vej over middel i læseevne og hun kravler til stadighed opad i læseevne. Ingen taler om at gå 1. klasse om. Det er knap fem måneder siden kurset ændrede datterens liv.
Kunne I selv have gjort det som forældre ved at have stærk fokus på hende?
“NEJ.” Svaret kommer hurtigt og uden tøven.
“Vi prøvede og prøvede. Måske i for lang tid. Det der manglede var selvtillid og motivation. Jeg har selv med børn at gøre hver dag, så jeg kender godt til måder at anspore og stimulere på. Vi kunne ikke have gjort det selv.”

Publiceret 27 May 2014 08:30