DEBAT:

For lange skoledage

Anne Bjerglund Jensen og Cecilia Myrdal, på vegne af 6.B, Bavnehøjskolen

Vi er to 6. klasses piger fra Bavnehøjskolen i Hadsten. Vi synes, at vi har for lange skoledage. Vi vil gerne have kortere skoledage, fordi det er uoverskueligt at koncentrere sig i den sidste time, når man er så træt. Man begynder automatisk at larme mere, når man er træt. Det gør det meget mere svært at få lavet og lært noget.

Vi havde et forløb i 4. klasse, som måske kan videreudvikles. Forløbet gik ud på, at vi var inddelt i to hold og fik en time tidligere fri. Det var mere overskueligt at lære noget, når man ikke havde den sidste time, hvor man ikke kunne koncentrere sig. Når man var inddelt i to hold, var der også altid en lærer til at hjælpe og færre elever i klassen, så der var mindre larm. Det hjalp også til, at vi havde mere tid til venner og fritidsaktiviteter. Man havde også tid til at lave lektier hjemme.

Den ekstra lange juleferie, vi havde i 2017, kunne også give timer til en kortere skoledag. Vores familier havde alligevel ikke ferie, så den tid kunne være blevet brugt bedre.

Da skolereformen begyndte, havde vi en lektiecafe-time hver dag i sidste time. Man kunne selv bestemme, om man havde brug for at lave lektier i skolen, eller om man hellere ville hjem. Vi kunne godt tænke os at få det tilbage, for vi mener heller ikke, at vi får nok lektiecafétid i skolen.

Vores forældre vil gerne have, at vi er mere sammen med vores venner og mener, at vi er asociale. Vi vil gerne være mere sammen med vores venner, men vi orker det ikke, fordi vi får så sent fri. Vi har ikke noget imod at lave lektier sammen med vores venner efter skole. Vi vil bare have mere tid til at være sammen med dem og få mere tid til at dyrke mere sport. Vi håber, at I vil overveje vores forslag og måske tage dem i brug.

Vi har taget brevet op i skolens elevråd, og de synes, det er en fremragende ide, og de vil gerne støtte op om det.

Publiceret 24 March 2018 14:00

SENESTE TV