Klumme: At planlægge baglæns

Af
Af Michael Jensen

Hadsten

direktør i Colea Consult

En nøgletilgang i både agilitet og disruption er, at produktudviklingen både er kortere end traditionelt og samtidig, at kunden er medudvikler.

For at dette kan gøres bedst muligt, anvender stadig flere organisationer det, man kan kalde at ’planlægge baglæns’.

Her er hovedelementerne i baglæns planlægning:

1. Definer jeres nøglekunde(r)

2. Definer jeres hovedantagelser om dem

3. Brainstorm jer frem til relativt få, billige og enkle, måder at afprøve om jeres antagelser holder stik

4. Visualiser jeres ideer (alt der behøves i denne proces er et whiteboard og en stak post it-notes)

5. Find i praksis, via relativt enkle prototyper ud af, hvad kunden virkelig tænker, hvad de virkelig ønsker at købe, og hvad de virkelig er villige til at betale (glem alt om fokusgrupper og gå direkte til den reelle slutbruger)

6. Tilpas jeres produkt/ydelse til den indhøstede viden og prøv igen - ind til i rammer plet eller må opgive og prøve en anden løsning

7. Når I rammer plet, er det tid til planlægning, design og eksekvering

Denne model for udvikling benyttes af en række succesrige virksomheder, som blandt andre Apple - og derfor skal vi kun opfatte enhver ny model af iPhone som den seneste prototype.

Så prøv at arbejde med baglæns planlægning, og I vil opleve, at I nedbringer jeres udviklingsomkostninger drastisk, samtidig med, at jeres produkters introduktionskurve vil beskrive en stejl kurve.

”Failing fast really means learning fast”

David Butler

Publiceret 13 May 2018 06:00

SENESTE TV