Klumme: Det handler om læring

Af
Af Michael Jensen, Hadsten.

Direktør i Colea Consult

Læring er en forsømt strategisk-taktisk disciplin, som ofte foregår tilfældigt og uden egentlig styring.

Ofte oplever jeg, i forbindelse med opfølgning på strategi og handlingsplaner, at det er de samme erfaringer og fejl, der gør sig gældende ved opfølgning efter opfølgning.

Konsekvensen er, at organisationer begår de samme fejl og forsømmelser igen og igen, og samtidig ikke begriber, at de ikke lykkes med deres strategi - eller endnu værre stiller sig tilfreds med, at "det går da ok"

Det er ikke nok at drage erfaringer: De skal også huskes!

Nøglen er altså at sikre, at vi husker det, vi har lært, så vi drager nytte af vores erfaringer. På den måde får fejl en værdi, og vi bliver bedre til at gentage vores succeser.

Men hvordan sikrer vi dette i praksis?

Her er en række bud:

1. Sørg for løbende og struktureret opfølgning på jeres strategi.

2. Få alle til at indse, at fejl er en form for investering i fremtiden, og sørg for at behandle de fejl, I begår, som om de var det.

3. Husk også at understrege det, I lærer af jeres succeser.

4. Synliggør det, I lærer, og gentag disse læringspointer igen og igen.

5. Vær konsekvente, når fejl gentages.

6. Sørg for, at læring nemt bliver overført mellem organisationens lag og afdelinger.

7. Hav læring på agendaen på alle møder.

8. Lav eventuelt en let tilgængelig liste over de ting, I har lært.

9. Indarbejd løbende det, I lærer, i handlingsplaner og drift.

10. Udnævn én tovholder i organisationen som ansvarlig for den interne læring.

Overhold disse ti punkter, og I vil opleve at rykke markant fra jeres konkurrenter!

Publiceret 11 June 2018 06:00

Lokalavisen Favrskov nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen Favrskov
SENESTE TV

13-årig iværksætter tog på messe i Hadsten

Mens mange voksne vægrer sig ved at prøve kræfter med livet som selvstændig erhvervsdrivende, har Max Hammerum på kun 13 år ikke den slags hæmninger.

Det viste han tydeligt på en virksomhedsmesse i Hadsten. To 3D-printere tegner med en sagte summen de tynde konturer op til noget, der senere bliver til en udstiksform til småkager. Max Hammerum fra Hadsten er iværksætteren med den simple men geniale idé at fremstille kageformene efter kundernes individuelle ønsker. Han var en af 12 udstillere på en lille virksomhedsmesse i Hadsten Erhvervspark, der blev afholdt for kort tid siden.

”Jeg fik ideen sammen med min lillebror, Villads, da vi skulle til at have hund, og vi selv ville bage hundekiks til den. Vi vidste, at den hedder Luca, og det var Villads, der fik ideen med at få navnet med i udstiksformen og, at den skulle 3D-printes,” husker Max Hammerum.

Respekt for iværksætter

Siden tænkte han og Villads, at der nok var andre, som kunne tænke sig en helt egen udstiksform. Det var kort før jul sidste år og efter at have fået en hjemmeside om produktet, begyndte ordrerne at tikke ind. Og det i en grad, så produktionen ikke kunne følge med, og drengene måtte sige nej til kunder. Efter jul gik salget helt i stå, men har sidenhen rettet sig til et stabilt leje.

”Jeg er dybt imponeret over Max. Ham har jeg respekt for. At han gør det, selv om han kun er 13 år. Jeg synes, det var et vildt spændende arrangement med meget forskellige udstillere. Jeg er kom for at netværke og blive inspireret og få ideer til, hvis jeg senere skal bruge noget,” forklarer Katrine Juul.

Hun er sikkerhedskonsulent hos Verisure og var inviteret af den ene af arrangørerne, Andreas fra Rønnow Grafisk, som hun kender, fra dengang hun selv var iværksætter. Hun har ikke sluppet drømmen om at være selvstændig, og hun ved, at hun en dag kan få brug for et stærkt netværk, hvis hun skulle vove at forsøge sig igen.

Næste år endnu vildere

”Min filosofi er, at hvor folk mødes, sker der noget. Derfor lavede vi den her inspirationsbuffet. Vi gør det for at netværke, og vi vil gerne netværke for dem, vi handler med. Og så vil vi selvfølgelig vise vores gæster den brede flade af det, vi leverer,” fortæller Andreas Rønnow Petersen, indehaver af Rønnow Grafisk.

På trods af en del afbud i sidste øjeblik, hvilke han tilskriver det solrige vejr, og at virksomheder generelt har travlt, noterer Andreas sig, at hans inspirationsbuffet blev velbesøgt. Cirka 300 gæster og udstillere har man efterfølgende talt op. Det er fjerde år, Rønnow Grafisk holder arrangementet og første gang med andre udstillere. Og succesen vil fortsætte:

”Vi gør det absolut igen til næste år, og det kommer til at vokse. Næste år bliver det endnu vildere!” lover Andreas Rønnow Petersen.