DEBAT: Derfor er fælles frokost- ordning så nødvendig

Af
Brian Glenn Pedersen

Karmarkvej 9

8870 Langå

En rigtig frokostordning betyder sund mad hver dag til de mindste. Og foruden at være en samlende og hyggelig ramme kan den også blive en god investering. For den skal ses som tidlig indsats, i forhold til at forebygge for eksempel overvægt og diabetes.

Maden er vigtig, ikke mindst fordi børn får op til 70 procent af deres hverdagsmad netop, når de er i deres daginstitution. Og grundpillerne til sunde madvalg ligger i før-skolealderen.

I min daginstitution har jeg gennem de sidste fem år været kostfaglig eneansvarlig. Jeg laver dagligt mad til op mod 120 børn i alderen 0-6 år. Her får de en varieret menu, med smagen i højsædet og de officielle kostråd på bagsmækken. Det er nemlig vigtigt for mig at udvikle og udfordre børnenes smag og præferencer, så de bliver mere bevidste om, hvad der er sundt, varieret og smagfuldt.

Alle spiser dagens ret, sammen, og det giver børn, som tør og som vil prøve nyt. De udvikler en bred smagspalette og et kæmpe madmod. Det pædagogiske personale og de andre børn er rollemodeller, og understøttet af deres usynlige indbyrdes relationer styrkes de i deres åbenhed over for ny mad. Vores menuplan giver struktur i hverdagen men også rum til variation.

At udfordre sine børn madmæssigt kan være en svær opgave. Det kender jeg fra mig selv som far. Jeg har haft en kamp med begge mine egne børn, fordi det bare efter en lang arbejdsdag er lettere at behage end at udfordre. Den 4-årige er måske træt og synes måske ikke lige, at tomat og selleri er værd at putte i munden. Så er det, at man som forældre bare tænker på den lette løsning, som for eksempel at smøre den sædvanlige leverpostejmad.

Den udfordring kan en frokostordning, tilberedt af en kostfagligmedarbejder, være en stor støtte i. For så ved man, at ens barn har fået en lækker og ernæringsrigtig frokost, og så er det nogen gange bare helt ok med en rugbrødsmad til aftensmad.

Som kostfaglig har jeg den fornødne baggrund, så maden giver energi til leg og læring, men også til at inddrage børnene via mine pædagogiske kolleger, så de får viden om mad og råvarer. Måltidet er oplagt til at understøtte og være en del af det pædagogiske arbejde.

De fleste voksne har adgang til en frokostordning. Så hvorfor dog snyde børnene for et sundt måltid.

Jeg håber, at forældrene vil stemme ja til madordninger i netop deres institution, og presse på for, at den skal tilberedes i institutionen, for mad kan så meget mere end at mætte.

Fakta:

Hvert femte barn i 0. klasse får en bemærkning af sundhedsplejerskerne i deres journal – deres mad og måltidsvaner er problematiske.

Op til 70 procent af børns energibehov dækkes i løbet af en dag i daginstitutionen.

97 procent af de 3-5-årige går i daginstitution.

Det vurderes, at knap 80 procent af vuggestuebørnene og cirka halvdelen af børnehavebørnene er omfattet af en frokostordning/får serveret frokost i institutionen

Frokostordninger er mest for hovedstadens børn. 69 procent af børn i Region Hovedstaden har frokostordning, mens det kun gælder 31 procent i region Sjælland

Kostkvaliteten hos børn har en social slagside. Dog er der ikke sociale forskelle i indtaget af søde sager og drikkevarer.

De forældrebetalte frokostordninger er på valg hvert andet år.

Publiceret 13 June 2018 14:00

SENESTE TV