25 års gadeløb:

Lone og Mogens gør det for hyggens skyld

Parret Lone Sørensen og Mogens Jørgensen har hjulpet til ved samtlige gadeløb i Hadsten

Af
Kian Johansen

Hadsten "Vi gør det for hyggens skyld. Det er sjovt og spændende. Og så kan vi rigtig godt lide Jesper Tikiøb, så ham vil vi gerne hjælpe."

Lone Sørensen på 70 og Mogens Jørgensen på 78 år, har som de eneste været frivillige hjælpere gennem alle Hadstens gadeløb. I år har de 25 års jubilæum.

Lone har gennem årene skudt fra hoften med sit kamera, mens Mogens har gået til hånde og været vagt. Lige nu, torsdag formiddag og godt otte timer før løbet skydes i gang, er de ved at sætte skilte op ved mållinien på Søndergade-bakken.

Cyklingen har betydet meget for parret.

Mogens begyndte at cykle tilbage i 1955 og mødte Jesper Tikiøbs far i 1959 på cykelbanen, venskabet er gået i arv og sammen har de været Vest-Europa rundt tilbage i slutningen af 1990'erne med Team Chicky World. Lone var fotograf, mens Mogens hjalp til.

Opsætningen af skilte er en af parrets faste opgaver. Den har de efterhånden 25 års erfaring med under gadeløbet i Hadsten. Foto: Kian Johansen

Opsætningen af skilte er en af parrets faste opgaver. Den har de efterhånden 25 års erfaring med under gadeløbet i Hadsten. Foto: Kian Johansen

Bill startede retningen

"Det er noget af det største vi har oplevet. Vi har været i Frankrig, Luxembourg og Belgien og mødt de bedste ryttere i verden. Nogle af dem skriver vi stadig med på Facebook," fortæller Mogens, der selv fik sin karriere skudt i gang af Bill Sejer, der senere stiftede Hammel Cykle Klub.

"Du skal være sprinter, temporytter og køre fire kilometer," lød cykelrytteren fra Hammels råd tilbage på Aarhus Cykelbane i slutningen af 1950'erne.

"Og det virkede. Jeg strøg igennem C-klassen og D-klassen, indtil en spritbilist stoppede det," erindrer Mogens Jørgensen, der også fik en trejdeplads ved DM i cykelcross, som han på et tidspunkt skiftede til.

"Tit møder jeg nogle af de gamle ryttere her i Hadsten, så får vi en snak om gamle dage," smiler Mogens.

De store ryttere

Parret har mødt alle de store ryttere, heriblandt Bjarne Riis, Jesper Skibby og Bo Hamburger, samt en del af de udenlandske.

"Vi hjælper til for hyggens skyld. Vi sætter op og piller ned og jeg tager billeder under løbet. Men det er under løbet, at vi hygger os," fortæller Lone Sørensen, der også selv cykler lidt motionsløb.

"Da jeg fik en ny cykel fra USA, med specialmål til mig, så begyndte jeg også at vinde nogle af dem," smiler hun, helt uden pral i stemmen, bare oprigtig glad.

Publiceret 09 August 2018 11:52

SENESTE TV