Vejbomben: På med vejsagen - igen, igen og igen

Advokatfirmas vurdering af veje skal nu starte en kommunalisering af vejene i Favrskov. Også kaldet harmonisering

Af
Kian Johansen

Favrskov Vejbomben tikker videre i Favrskov.

Nyeste skridt i øvelsen med at gøre private fællesveje til kommunale er nu i gang.

Det sker efter at politikerne i Teknik- og Miljøudvalget er blevet præsenteret for en advokatrapport fra Kromann Reumert der vurderer det juridiske omfang af kommunens kompetence til at opklassificere private fællesveje. Sagen skal senere i byrådet i slutningen af måneden.

Kromann Reumert konkluderer, at kommunen kan opklassificere veje, når der ud fra en konkret samlet trafikal vurdering er tilstrækkelige argumenter for det. Der eksisterer dog en ”nedre grænse” for hvor trafikalt ubetydelige veje, der kan opklassificeres.

"Den fremtidige harmonisering skal ske via en opklassificering af private fællesveje over en årrække. I aftalen er det præciseret, at ”Forvaltningen udarbejder en samlet plan for, hvordan der over en årrække kan gennemføres en opklassificering af relevante private fællesveje. Ligeledes var der enighed om, at opklassificeringen skulle baseres på en grundig undersøgelse af forholdene, herunder de juridiske," står der i dagsordenen.

Kort over de planlagte etaper, når vejene skal gøres kommunale. Illustration: Favrskov Kommune

Kort over de planlagte etaper, når vejene skal gøres kommunale. Illustration: Favrskov Kommune

Ingen fede fingre i hakkemaskinen

På kort dansk: Hverken politikere eller embedsfolk skal risikere at få nogle fede fingre i hakkemaskinen, som man gjorde, da en gammel besparelsepost fra 2011 skulle føres ud i livet og i et par år betød, at kommunen ville privatisere en del veje i Favrskov.

Det fik flere borgergrupper og et massivt pres på forvaltning og politikere stoppet.

Den pinagtige løsning blev så at vende privatiseringen om, så nu skal størstedelen af de private fællesveje gøres kommunale. Og her er der ingen der tør lave fejl.

Sagsgang i etaper

Derfor får borgerne både en advokatrapport, høringsfaser, og mindre områder der gøres kommunale ad gangen og i det hele taget en lidt mere rolig og velovervejet sagsgang.

Det betyder så også, at kommunaliseringen af de private veje kommer til at vare i en del år fremover.

Teknik og Kultur foreslår at opdele opklassificeringen i syv etaper. Så man kan lære af hver etape.

Første etape tager over halvandet år

Første etape består af de tre sogne Søften, Foldby og Lading, hvor der efter planen lægges ud med et borgermøde inden udgangen af 2018.

Derefter tygges der på en løsning, der så skal til politisk behandling i foråret 2019.

Så skal det i høring og derefter skal spørgsmålet om hvilke veje der kommunaliseres behandles politisk igen efter sommerferien.

Går det som forventet, så begynder udmatrikuleringen af de opklassificerede veje i Søften, Foldby og Lading i februar 2020, med endelig effekt i april 2020.

Og så mangler der stadig seks andre etaper, hvor man langsomt vil udrulle kommunaliseringen i resten af kommunen. Hvornår det præcist sker, afhænger af en løbende evaluering af den første etape.

Publiceret 11 October 2018 11:00

SENESTE TV