Diskussion:

Er det Victors bro?

En million kroner bevilget til at undersøge ny omfartsvej ved Hadsten, samt om der skal være cykel og gangbro over Randersvej i stedet for bro fra 1960

Af
Kian Johansen

Hadsten Det blev til en principiel diskussion om skatteydernes penge, og hvor mange der egentlig passerer broen over Randersvej ved Skovvej i Hadsten, da byrådet tirsdag aften skulle beslutte, om der skal bruges en million kroner til en forundersøgelse af en omfartsvej i det sydlige Hadsten, samt en nedrivning af broen over Randersvej og en eventuel etablering af en højere cykel-og gangbro i stedet for.

Victors bro?

"Det er jo et spørgsmål om at min nevø Victor er den eneste der bruger broen," lød det fra Charlotte Green (K) fra Søften.

Skriv din kommentar nederst: Bruger du broen over Randersvej/Skovvej?

"I så fald kan man jo kalde den Victors bro," lød det spøgefuldt fra den tidligere formand for Teknik-og Miljøudvalget i perioden 2009-2014.

Hun efterlyste en trafiktælling, der kunne påvise, om broen rent faktisk blev brugt af få eller mange.

Især fordi der 100 meter længere væk ligger en tunnel, der er bedre forbundet med stisystemerne i området, lød et af argumenterne.

Til slut i debatten støttede gruppeformand Niels Flade Nielsen forslaget om en trafiktælling, hvilket borgmester Nils Borring bad teknisk forvaltning at kigge på.

Forinden havde Teknik-og Miljøudvalgets formand forsøgt at forklare hvorfor broen skulle etableres.

"Jamen Anders G. Christensen. Så må du fortælle, om du synes det er et godt argument at fortsætte med det her uden at sikre, at der er noget grundlag. Det er jo det, du siger," oversatte Charlotte Green hans tale.

"Det kunne jo være, at man kunne bruge 7 millioner kroner bedre, hvis det viser sig, at der ikke går ret mange over broen," lød det fra Charlotte Green, der dog ikke var parat til at sende hele forslaget til afstemning, men nøjes med at opfordre til, at man fremover traf beslutninger om byggeri af broer og cykelstier på et bedre grundlag.

Enstemmigt vedtaget

Forklaringen på, at Konservative ikke ønskede at gå længere med sagen skyldes, at de to konservative byrødder havde nikket ja til sagen under budgetforhandlingerne tidligere på året.

Men derfor kan man jo godt drille de to folkevalgte i Hadsten, nemlig Isabell Friis Madsen (S) og Anders G. Christensen (V), der begge syntes at en kombineret cykel-og gangbro er en rigtig god ide.

Omfartsvej og sikker skolevej

Resten af sagen druknede dermed lidt i Charlotte Greens agenda, men pointen med at bruge 1 million kroner til forundersøgelse skyldes også at man vil begrænse tung trafik på Hammelvej ved Østervangsskolen ved at forbyde lastbilkørsel på Hammelvej mellem Skanderborgvej og Søndergade.

Så vil man forlænge Ringvejen fra rundkørslen på Hammelvej, som så forbindes til Toftegårdsvej i det sydlige industriområde.

Fakta

    Der bruges 1 million kroner til forundersøgelse af trafikprojektet i Hadsten de kommende år.

    En stibro og nedrivning af den gamle bro ved Skovvej/Randersvej koster cirka 7 millioner kroner.

    Broen skal være 50 centimeter højere, så alle lastbiler kan komme under.

    Vestre Ringvej/Nygårdsvænget forlænges inklusiv tilslutning til Toftegårdsvej. Skanderborgvej/Toftegårds- vej: Krydsombygning inklusiv etablering af venstresvingsbane og signalanlæg. Pris cirka 10,5 millioner kroner.

    Lastbilkørsel på Hammelvej forbydes.

    Der er afsat 19 millioner kroner til det samlede trafikprojekt.

Publiceret 29 November 2018 13:30