Datteren havde konstant hovedpine:

Dameblad afslørede dobbeltsyn

Ordinær test kan vise, om et barn har samsynsproblemer, se den nederst i artiklen

Af
Kian Johansen

Det var et tilfælde, der fik Annelise Krogshave Buch fra Søften på sporet af det der i dag har givet hendes to børn et helt normalt liv.

SE HVORDAN DU TESTER FOR SAMSYN NEDERST I ARTIKLEN

"På en tur på biblioteket med en veninde kommer jeg til at tage et tilfældigt dameblad, hvor den første artikel handler om samsyn – og om at se dobbelt og tænkte med det samme, om det kunne være forklaringen på min datter Ibens fornemmelse af at se dobbelt. Til artiklen var der en lille test, hvor man selv kunne teste ens barn," fortæller Annelise Krogshave Buch.

Usynlig skelen

Testen fra damebladet viste klart, at Iben havde et problem med samsynet.

"Jeg fik søgt på nettet og snakket med hendes dansklærer og vi fik en tid ude på Klinik Syn og Indlæring i Harlev. De kunne hurtigt konkludere, at vores datter havde en næsten usynlig skelen og så dobbelt. Efterhånden som jeg fik læst om emnet havde vi også en mistanke om, at hendes lillebror Hugo måske også havde problemer med synet, dog ikke på samme måde. Det viste sig, at han så sløret på kort afstand og havde problemer med at få øjnene til at følges ad," fortæller Annelise Krogshave Buch.

Ingen fandt noget

Umiddelbart var de begge sunde og raske og hverken egen læge eller sundhedsplejerske havde fundet nogen problemer med motorikken, synet eller hørelsen. Lærerne, læsekonsulenter og skolepsykolog vurderede dem begge til at være lidt ordblinde og Hugo til at have en lidt lav IQ.

Sønnen Hugo så sløret på kort afstand og havde problemer med at få øjnene til at følges ad. På grund af det troede man, at han havde lav IQ og havde læseproblemer. Øvelser som denne har ændret alt. Hugo er normalfungerende og læser fint. Foto: Kian Johansen

Sønnen Hugo så sløret på kort afstand og havde problemer med at få øjnene til at følges ad. På grund af det troede man, at han havde lav IQ og havde læseproblemer. Øvelser som denne har ændret alt. Hugo er normalfungerende og læser fint. Foto: Kian Johansen

"Jeg har selv en læreruddannelse og var egentlig meget enig i deres konklusioner," husker hun.

"Da vores datter for snart to år siden begyndte at tale om, at hun syntes, at hun så dobbelt, sendte jeg hende til sundhedsplejerske på skolen, så hun kunne tjekke hendes syn. Resultatet var, at vores datter havde perfekt syn på begge øjne, så alt var ok. Så vi tænkte alle, at det bare var indbildning."

Øvelser ændrede alt

Efter over et års øvelser med syn, motorik og hørelse, er livet blevet en hel del anderledes for familien i Søften.

"Begge vores børn har fået et perfekt syn og velfungerende hørelse. Vores datter læser tre gange så hurtigt nu og kan gribe en bold og følge med i timerne og vores søns IQ har rykket sig temmelig meget, han er nærmest blevet en hel anden dreng," glæder Annelise Krogshave Buch sig.

Ingen har fokus på det

"Desværre falder samsyn lidt uden for alle faggrupper, da øjenlæger, læger og sundhedsplejersker kun forholder sig til det patologiske ved øjnene. Begge mine børn så umiddelbart perfekt med et øje ad gangen og derfor opdagede faggrupperne ikke, at der var noget galt. Både lærer, læsekonsulenter, læsevejleder og psykologer kunne se, at vores børn havde det lidt svært i skolen, men ingen tænkte, at det kunne være synet, der var problemet, da det er sundhedsplejerskens område," ærgrer Annelise Krogshave Buch sig.

Brug for viden på området

Hun kunne godt tænke sig, at flere med samsynsproblemer og andre udfordringer blev opdaget i tide.

"Vi har brug for at flere får viden om dette område. Både at der kommer noget mere forskning i samsyn på lærer- og pædagoguddannelserne, samt at læger og sundhedsplejersker også tager deres ansvar på sig, så vi ikke kommer til at giver alt for mange børn de forkerte diagnoser."

Støtteforening i gang

Derfor har hun meldt sig ind i Støtteforeningen F.O.K.U.S. (Fokus-Ord og Tal - Koncentration - Udvikling - Syn og hørelse, Red.)

Foreningen har eksisteret i mindre end et år og vil udbrede kendskabet til en behandling, hvor syn, hørelse, hjerne og krop øves op gennem simple øvelser og et helhedssyn. Til gavn for hele samfundet.

For tiden er støtteforeningen ved at etablere et samarbejde med Via University i Aarhus. I fællesskab leder man efter en assistent der ved at gennemgå mere end 3.000 journaler fra Klinik Syn og Indlæring i Harlev forhåbentlig kan påvise, at et samlet syn på hjerne, motorik, syn og hørelse kan hjælpe masser af børn. Støtteforeningen holder generalforsamling på klinikken i Harlev 20. marts.

Test af samsyn

Test 1 - koordination

    Barnet skal stå med armene hængende langs siden - må ikke have hænderne i lommerne eller holde dem fast i hinanden.

    Drej fødderne udad så langt de kan komme

    Drej derefter fødder så langt indad som de kan komme

    Hop mens fødderne skiftevis drejer indad og udad.

Resultat

    Et barn på 8 år eller derover bør ikke have problemer med at dreje fødderne hverken indad eller udad og armene må ikke dreje med.

    Hvis barnet ikke er i stand til at udføre testen og/eller hvis hænderne/håndleddene drejer udad/indad sammen med fødderne, er det et tegn på, at barnet har ufrivillige medbevægelser.

    Det kan medføre, at barnet har meget svært ved at sidde stille på en stol, når han/hun samtidigt skriver eller tegner.

    Samsynet bør i givet fald undersøges nærmere.

Test 2 - øjendrejning indad

    Hold en kuglepen op foran barnet øjne i ca. 50 cm afstand fra næsen.

    Bed barnet om at se på kuglepennen.

    Bed barnet om at sige til hvis kuglepennen bliver dobbelt - der bliver to kuglepenne.

    Før langsomt kuglepennen tættere på næsen mens barnet følger den med øjnene.

    Hvis barnet fortæller, at kuglepennen bliver dobbelt, notér da i hvilken afstand fra næsen.

    Hvis barnets ene øje "glider ud" og opgiver at se på kuglepennen, notér da i hvilken afstand fra næsen samt hvilket øje, der "gled ud".

Resultat

    Barnet bør kunne dreje øjnene ind til ca. 5 cm foran øjnene uden problemer.

    Hvis punktet ligger længere ude eller hvis barnet synes, at testen er direkte ubehagelig, bør samsynet undersøges nærmere.

    Problemer med at dreje øjnene indad kan medføre, at barnet har svært ved at læse i længere tid ad gangen. Barnet kan blive træt i øjnene ved læsning samt har problemer med at teksten flyder ud eller bliver direkte dobbelt ved læsning.

Test 3 - øjenbevægelserne

    Tildæk barnets venstre øje.

    Hold enden af en kuglepen op foran barnets højre øje i ca. 30-40 cm afstand.

    Bed barnet om at se på kuglepennens ende og kun bruge øjet til at følge dens bevægelser med.

    Bevæg kuglepennen rundt i en stor cirkel foran øjet, således at øjet drejes ud i dets yderpositioner.

    Bemærk om øjet kan komme ud i yderpositionerne og om hovedet drejer med.

    Gentag testen for det venstre øje. (Tildæk højre øje)

    Gentag testen med begge øjne sammen. Bemærk, om barnet i nogle positioner oplever kuglepennen som værende dobbelt. Bemærk ligeledes om øjnene foretager nogle "hak" - overspring.

Resultat

    Barnet bør uden problemer kunne følge enden på kuglepennen rundt i hele synsfeltet. Der bør ikke være "hakkende bevægelser" eller dobbeltsyn.

    Hvis de to øjne ikke klarer testen ens, er det tegn på at øjnene ikke bruges lige godt

    Hvis barnet ser dobbelt når testen laves for begge øjne samtidigt, kan det medføre problemer med at finde rundt i en tekst samt med at læse den samme linje flere gange - ofte bruges en finger/læselineal til at holde styr på linjerne ved læsning.

    Ukoordinerede øjenbevægelser medfører ofte nedsat læsehastighed.

    Hvis barnet drejer hovedet og ikke kun øjnene, er det et tegn på at de fine øjenmuskler ikke er helt frigjorte af de store nakkemuskler - dvs. at den fine koordination ikke er helt optimal.

    Samsynet bør undersøges nærmere hvis barnet ikke klarer testen optimalt.

Publiceret 12 March 2019 09:45