Anders G. Christensen (V), formand for Teknik og miljøudvalget i Favrskov og folketingskandidat for Venstre i Østjyllands Storkreds, vil med en ny linjeføring gerne have flyttet den tunge trafik ud af de små byer, som Rute 26 i dag går igennem. Pressefoto

Anders G. Christensen (V), formand for Teknik og miljøudvalget i Favrskov og folketingskandidat for Venstre i Østjyllands Storkreds, vil med en ny linjeføring gerne have flyttet den tunge trafik ud af de små byer, som Rute 26 i dag går igennem. Pressefoto

Begrænset jubel i Favrskov over ny trafikaftale

Med en ny politisk aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti kommer der penge til en bedre Rute 26 mellem Aarhus og Viborg, der går tværs gennem Favrskov Kommune.

Af
Martin Haahr Lund

JP Aarhus

Rute 26 En ny politisk aftale lægger op til at forbedre trafikken flere steder i Østjylland. Flere dele af aftalen handler om at styrke de regionale veje til hovedstrækningerne.

Det indebærer bl.a. kapacitetsforbedringer på den ca. 60 km lange Rute 26 mellem Aarhus og Viborg, der efter planen skal igangsættes i 2022.

Tilfredsheden med aftalen er dog til at overse i Favrskov Kommune, hvor Rute 26 går igennem.

"Det var ikke det, vi ønskede os. Det er fint nok, at der kommer en aftale, men det er mest med en tja-fornemmelse, at jeg har læst den," siger Anders G. Christensen (V), formand for Teknik og miljøudvalget i Favrskov Kommune.

Ifølge Anders G. Christensen kommer de 800 mio. kr, der i regeringens plan er afsat til forbedringer af Rute 26, ikke til at række langt nok.

"Jeg er bekymret for, at pengene bliver smurt for tyndt ud. Til en motortrafikvej på hele strækningen kommer der til at mangle 400 mio. kr."

Aarhus er problemet

Favrskovs borgmester Nils Borring (S) er også afmålt, når han skal vurdere udbyttet af aftalen.

"Det er en begyndelse, godt, at de sætter noget i gang. Men i forhold til den undersøgelse, der ligger fra 2012, hvor en motorvej var nævnt, så er de 800 mio. kr. under en tredjedel af det, der er brug for."

Borgmesteren vurderer, at pengene måske bedst bruges, hvis der bliver lavet en etapeopdelt løsning.

"Trængslen er størst, jo tættere man kommer på Aarhus, så her er behovet også størst," siger Nils Borring.

Som Rute 26 er i dag, er der flere problemer. Der er den til tider dårlige fremkommelighed, hvor dårlige oversigtsforhold og flere mindre byer med hastighedsnedsættelser spiller en rolle - og hvor mange boliger i disse mindre byer er plaget af støjgener. Desuden ligger der en række større virksomheder ved Rute 26, hvis konkurrencevilkår er svækket på grund af den vejmæssigt dårlige infrastruktur.

Kom nu i gang

I aftalen ligger også, at der først skal foretages en analyse, hvorefter projektet med Rute 26 kan iværksættes. Det synes Nils Borring ikke er videre klogt, når der allerede ligger en undersøgelse fra 2012, der viser, hvad der skal gøres.

"Det er dumt at bruge penge på nye analyser, det er bedre at bruge dem på asfalt."

For Anders G. Christensen er det dog ikke slut endnu. Han er nemlig også folketingskandidat for Venstre i Østjyllands Storkreds.

"Jeg vil fortsat kæmpe for en motortrafikvej fra Tilst ved Aarhus til Søbyvad. Jeg har arbejdet på en bedre vej siden 2007, så det er ikke valgkamp, der ligger i det. Men jeg kan jo se i trafikaftalen, at det er bestemte områder, hvor folketingskandidater har haft indflydelse, at der er sket noget. Og her i området er vi lidt skidt kørende i forhold til indflydelse. Det kræver politisk tyngde."

Publiceret 14 March 2019 11:39