Det er mellem gården og den nuværende tilkørsel, at man forestiller sig en shunt, der kan aflaste trafikken fra Søften ind på E45. Dronefoto: Michael Wulff

Det er mellem gården og den nuværende tilkørsel, at man forestiller sig en shunt, der kan aflaste trafikken fra Søften ind på E45. Dronefoto: Michael Wulff

Opdateret: Det kan betale sig 132 procent:

Politikere presser på for ny shunt ved Søften og motorvejen

Folketingsmedlem og borgmester i samlet pres for at afbøde kødannelser ved E45. Transportminister vil ikke uddybe sit svar

Af
Kian Johansen

Opdateret fredag 12.april klokken 14.39

"Ministeren henviser til den fremsendte udtalelse og har ikke yderligere at tilføje på nuværende tidspunkt," lyder det fra Mia Josiassen, Pressechef Transport-, Bygnings- og Boligministeriet på vegne af transportminister Ole Birk Olesen (LA) i et e-mail svar til Lokalavisen Favrskov. Vi har altså endnu ikke fået konkrete svar på, hvorfor en ny vej ved Søften og E45 ikke anses for et godt, rentabelt trafikanlæg. Du kan læse Lokalavisens spørgsmål til ministeren nederst i artiklen.

Det er ikke tilfældigt at presset kommer nu, uger før et muligt folketingsvalg.

Men øjeblikket er velvalgt, set ud fra lokale briller.

Både folketingsmedlem Daniel Toft Jakobsen (S) og borgmester i Favrskov Nils Borring (S) stiller nu åbent spørgsmål til transportminister Ole Birk Olesen (LA) - igen.

De så gerne, at man byggede en 'shunt' ved motorvejsrundkørslen i Søften.

HVAD MENER DU: Skriv i kommentarfeltet nederst

Shunt= En færdselsåre der leder trafikken uden om et knudepunkt og derved mindsker belastningen, Red.

En ekstra vejføring fra Århusvej langs den eksisterende rundkørsel og ud på E45 i sydlig retning, ville nemlig aflaste kødannelserne i det område.

Og ifølge en rapport udarbejdet af Cowi for Vejdirektoratet allerede i 2018, så er den interne rente for sådan et projekt på hele 132 procent og ville koste under 10 millioner kroner og omkring halvandet år at etablere.

Minister vil vente

Vejdirektoratet beregner altid den såkaldte interne rente. Den er et mål for, hvor god samfundsøkonomien er i et projekt, og ifølge Finansministeriet skal den være på mindst fire procent, før investeringen er god.

I sagen om en vej ved Mariager er tallet efterhånden landet på 1,7 procent i intern rente, blot til sammenligning.

"Transportministeren har for nylig i et svar til mig oplyst, at en såkaldt shunt ved rundkørslen vest for E45 vil medføre en mærkbar forbedring af trafikafviklingen i morgentimerne, og at et sådant projekt vil have en god samfundsmæssig forrentning. Så jeg synes egentlig bare, at vi skulle komme i gang med projektet”, fortæller Daniel Toft Jakobsen.

Men transportministeren skriver i sit første svar til Daniel Toft Jakobsen, at en beslutning om etablering af en shunt efter Vejdirektoratets vurdering bør afvente igangværende undersøgelser af en større ombygning af motorvejskrydset Aarhus Nord i forbindelse med udbygningen af E45 fra Aarhus Syd til Aarhus Nord.

Det vil man ikke vente på i Favrskov. Da det kan tage adskillige år, før den udbygning overhovedet går i gang.

Nye spørgsmål

Derfor stiller Daniel Toft Jakobsen nu yderligere spørgsmål til ministeren.

”Jeg er helt med på, at vi skal have den kommende udvidelse af motorvejen i baghovedet, når vi laver det her. Men jeg vil rigtig gerne vide, hvor lang tid ministeren mener, at vi skal vente, før vi kan komme videre. Og jeg vil også gerne vide, om ikke en shunt kan tænkes sammen med det, som måske kommer til at ske senere, ligesom jeg gerne vil have testet, om ikke en shunt er så billig og effektiv en løsning, at vi bør få den lavet hurtigst muligt under alle omstændigheder. Vi aner jo ikke, hvor lang tid der går, før en stor forkromet løsning måske kan komme på plads."

Favrskov presser på

"Den samlede samfundsøkonomiske forrentning er svimlende høj. Investeringen kan tjene sig selv hjem ret hurtigt. Så derfor presser vi på," siger borgmester Nils Borring (S).

"Selvom den så måske kun står et par år inden udbygningen af E45 kommer, så mener vi, at det i høj grad kan betale sig, det er trods alt kun under 10 millioner kroner," mener Nils Borring.

Et par spørgsmål

Vi har spurgt ministeren om følgende via e-mail:

Hvorfor mener du, at et projekt med en intern forrentning på 132 procent og til en pris på under 10 millioner kroner skal vente indtil en samlet udvidelse af E45 ved Århus er på plads?

Hvordan kan du forsvare omfartsvej ved Mariager til 1,7 procent i intern rente, når en vej ved E45 har en intern rente på hele 132 procent?

”Vejdirektoratet gennemfører i øjeblikket en VVM-undersøgelse af udvidelse af E45 mellem Aarhus S og Aarhus N. Undersøgelsen vil blandt andet belyse, hvordan en udvidelse af E45 på strækningen vil påvirke det omgivende miljø. Da en mulig shunt ved Søften kan betragtes som omgivende miljø, kan det medføre, at man eventuelt vil skulle ombygge anlægget, når man udvider E45. Derfor giver det mening at vente med at tage beslutning om projektet, til undersøgelsen er færdig i 2020, så pengene ikke er spildt. Med vores investeringsplan har vi i regeringen desuden aftalt med Dansk Folkeparti, at vi vil igangsætte udvidelsen af E45 mellem Aarhus S og Aarhus N i 2021."

Efter at vi har modtaget dette svar, har Lokalavisen Favrskov genfremsendt spørgsmålene og bedt om et konkret svar på dem. De er desværre ikke nået frem før deadline på denne artikel.

Publiceret 12 April 2019 10:30