Mellem udkanten af Søften og motorvejen (Langs Århusvejs højre side ind mod Søften) er der planlagt et 'parkér og rejs' anlæg, hvis letbanen nogensinde føres videre fra Lisbjerg mod Hinnerup. Herfra kunne man måske bruge busser til og fra Hinnerup, i stedet for en letbane, lyder det nu. Dronefoto: Michael Wulff

Mellem udkanten af Søften og motorvejen (Langs Århusvejs højre side ind mod Søften) er der planlagt et 'parkér og rejs' anlæg, hvis letbanen nogensinde føres videre fra Lisbjerg mod Hinnerup. Herfra kunne man måske bruge busser til og fra Hinnerup, i stedet for en letbane, lyder det nu. Dronefoto: Michael Wulff

Nye planer:

Hurtigbusser i egne baner kan blive en erstatning for letbanen til Hinnerup

I efteråret begynder Rambøll undersøgelsen af letbanens etape 2. I Favrskov åbnes der politisk for at erstatte letbanen med såkaldte BRT-hurtigbusser.

Af
Marie-Louise Andersen

JP Aarhus

Letbane Hidtil har den politiske holdning i Favrskov været, at man ønskede sig letbane helt til Hinnerup. Men problemer med den første strækning, usikker finansiering og nye muligheder betyder, at en busløsning med de såkaldte BRT-busser nu virker som en reel mulighed.

Letbanen skal ifølge de oprindelige planer for etape 2 videreføres fra Lisbjerg til en ny, stor pendlerparkeringsplads - et såkaldt parkér og rejs-anlæg - ved motorvejen nær Søften og videre til Hinnerup Station. Det er stadig førsteprioritet i Favrskov, men som Erling Kvist Andersen (S), formand i kommunens planudvalg, siger, så kan busserne hurtigt blive plan A.

"Etableringen er noget billigere, der er ikke alle de elledninger og master som med letbanen. Og så handler det også om, at når jeg taler med og lytter til folk, så står man ikke og råber hurra for letbanen. Mange vil gerne have alternative løsninger."

Bus i egen bane

Planudvalget besluttede tirsdag, at den ønsker at udvide den kommende VVM-undersøgelse af letbanens etape 2 til Hinnerup med en belysning af mulighederne for en hurtig busforbindelse ind til Hinnerup Station. Dermed lægger de sig op af ønskerne i Aarhus.

"Vi kan ikke med sikkerhed sige, at det bliver muligt med letbanen. Det kræver finansiering fra staten og regionen, og det er usikkert. Vi håber, men er også nødt til at se på andre alternativer," forklarer Erling Kvist Andersen, der understreger, at det ikke er en beslutning om at gå med en buslinje, men en beslutning om at belyse alle muligheder.

Planudvalget bad om at få undersøgt muligheder og konsekvenser af enten at føre buslinjen i eget spor fra det kommende parker og rejs-anlæg ad Aarhusvej og helt ind til Hinnerup Station i eget spor, men også af at sende den ind i den øvrige trafik fra og med Hinnerup by.

Ubrudt forløb bedst

Borgmester Nils Borring (S) er enig i, at det er godt at få undersøgt alternativer, men han mener "absolut", at en letbane helt til Favrskov er førsteprioritet. For ham er det vigtigste det ubrudte forløb fra Hinnerup helt til Aarhus.

"Hvis der ikke er opbakning til letbanen hele vejen, kan vi lige så godt undersøge mulighederne for et tracé til en bus for at holde en ekstra dør åben. Men skulle man lave en hel BRT-løsning, skulle de jo have beholdt busbanerne i Aarhus. Nu har man satset på letbanen, så vi kan ikke få det ubrudte forløb, og det er derfor, letbanen er førsteprioritet. Jo flere skift, jo sværere er det at få folk over i bytransporten."

Baggrunden for letbanens etape 2 til Hinnerup er, at man på den måde kan forbinde jernbanen fra nord og syd og at give passagererne mulighed for at stå af i Hinnerup og tage letbanen til Aarhus N. Samtidig kan pendlere på E45 stille bilen ved Søften og tage letbanen ind til Aarhus.

"Dermed er det jo ikke et Favrskov-tiltag, men primært et tiltag som kan begrænse bilmængden til Aarhus, fordi den reducerer behovet for parkering og aflaster trafiktrykket ind til byen," siger Nils Borring.

Bus er realistisk

Adspurgt om det realistiske i at få en letbane helt til Hinnerup siger han, at kommunen vil kæmpe for det.

"Men det kræver et flertal i Folketinget, og den nye minister lægger op til brede aftaler. Det er klogt, men det betyder jo, at man skal have mange andre partier med i det," siger han.

Han refererer fra et foretræde i transportudvalget, han deltog i som medlem af letbanerådet, hvor han oplevede, at forlængelsen af letbanen til E45 ved Søften vakte genklang.

"De kunne godt se, at der ville være en gevinst i at stille bilen og tage letbanen ind. Vi siger bare, at for at det er fuldkomment, skal man have trafikken med fra Hinnerup. Det forholdt de sig ikke til."

1. viceborgmester Flemming Nørgaard (V) er enig i, at det bedste lokalt er en letbane til Hinnerup, men han tror ikke rigtig på det.

"Jeg tror, det vil være at stikke folk blår i øjnene, så skulle jeg blive positivt overrasket. Og politik handler jo både om at finde det bedste og mest realistiske. Det mest realistiske er nok en busløsning, hvor man på trængselsområder kan lave nye vejbaner og bruge de eksisterende, hvor der er knap så meget trafik. Vi kender også løsninger fra København med lyssignaler, der giver busserne fortrinsret, så de kommer hurtigere frem og til en helt anden pris."

Ifølge Favrskov Kommune bliver VVM-undersøgelsen ikke dyrere af at koble en busløsning på. Når VVM-undersøgelsens resultater er klar, skal byrådet beslutte at arbejde videre med en letbane - eller en kombineret letbane-busløsning. Det vil formentlig tidligst finde sted i 2021.

FAKTA

BRT-busser

  • BRT står for Bus Rapid Transport.
  • Busser op til 24 meter lange, kører i egen bane og med perronlignende stoppesteder.
  • Busserne har næsten samme komfort, frekvens og hastighed som en letbane.
  • Fordele ved BRT-busser er, at anlægs- og driftsomkostningerne er noget mindre end ved et letbaneanlæg.
  • Kapaciteten er fortsat større i letbaner.

Publiceret 05 September 2019 13:18