Fotogalleri:

Troldtøj sætter fut i trivsel og dannelse på Østervangskolen

Trolde og eventyr er læringsredskaber på Østervangsskolen i Hadsten for dannelse og socialisering af eleverne i indskolingen

Af
Anette Bonde

Ordene ”Dannelse til fællesskab” kom for tre år siden med som et vigtigt punkt i læseplanen på Østervangskolen i Hadsten. Det handler ikke så meget om 9-tabellen, som det handler om at få en forståelse af sin egen deltagelse i et samvær med andre. Ifølge skoleleder Jens Damkjær er Østervangskolen, så vidt han er orienteret, den eneste skole i Danmark, der har denne fine sætning i sin læseplan.
”Øvelsen, som vi netop har set, handler jo netop om at samarbejde og sætte sig i hinandens sted.”

Demonstration af øvelser

For fire år siden fik skolen kontakt til det team, der nu er klar til at lancere det nye undervisningsmateriale, ”Troldtøj – Eventyrlige fortællinger og øvelser til 0. – 3. klasse”. Lærer på Østervangskolen Anne Ørskov har undervejs testet øvelserne med sine elever, og i onsdags demonstrerede hun sammen med sin 3. klasse nogle af dem, der er kommet med i bogen.
Med på sidelinjen var skoleleder Jens Damkjær og teamet bag bogen: forfatter og psykolog Lasse Ljungholm, forfatter og psykolog Hanna El Kholy, forfatter og spildesigner Nikolaj Egelund Mielche og tegner Johan David Wiklund.

Fortæl en tegning

Anne Ørskov havde godt fat i børnenes opmærksomhed, mens hun læste en lille historie højt. Derefter delte børnene sig op med alfer og dværge i hver gruppe. Øvelsen gik ud på at nogle kiggede på en tegning, og derefter gengav vedkommende motivet til andre kun ved hjælp af ord. Disse skulle så tegne motivet.
Lili er alf og er den, der skal forklare tegningen til de to andre, hun er i gruppe med.
”Jeg prøver at være så grundig som muligt”, forsikrer hun.
Ifølge Lasse Ljungholm handler øvelsen her om formidling og kommunikation.
”Samtidig giver det en forståelse af, hvordan der kan opstå uenighed og konflikter
Lasse Ljungholm tilføjer, at han som erhvervspsykolog også anvender denne øvelse til voksne.

Hvad kan man lære?

Efter 10-15 minutter kalder Anne Ørskov til samling igen, og så snakker hun og eleverne om, hvad der gik godt og mindre godt. Og om, hvad man kan lære af øvelsen.
”Det handler om at være mere præcis. Og lære at blive bedre venner ved at være sammen om noget,” lyder det fra Lili.
Anne Ørskov tilføjer, at det ikke kun er den, der fortæller, der har ansvar for den gode kommunikation.
”I skal huske at bede om at få uddybet tingene, hvis ikke I forstår.”
Nu er tiden kommet til at få kroppen i bevægelse, og eleverne får først en øvelse to og to med masser af grin og gang i den i klasselokalet.
”Skal vi ikke lige snuppe én til”, spurgte Anne Ørskov med et efterfølgende ”Yes!” fra et par af eleverne.
Efter denne øvelse hvirvler hele flokken afsted op til skrænten bag skolen, hvor de skal prøve en male-øvelse.

Bogen Troldtøj er lavet til 0. – 3. klasse. For hver øvelse føres børnene dybere ind i et univers, hvor trolde, nisser, gnomer og ellepiger gennem fortællinger udspiller sociale dilemmaer, følelsesmæssige udfordringer, kulturelle beskrivelser med mere. Det er alt sammen emner, som det er meningen at børnene skal bruge i deres dannelsesrejse og udfordringer, der skal løses og forstås.

Børnene skal så via dialog, refleksion, øvelser og kreativ udfoldelse sammen danne deres eget sprog og mening om det aktuelle tema og hvordan man lever godt sammen med andre.

Materialet består af to dele, én med øvelser til understøttende undervisning og en mindre med korte pause-øvelser, nogle med fysisk aktivitet og nogle mindfulness-øvelser.

Publiceret 19 January 2018 10:00

Lokalavisen Favrskov nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen Favrskov
SENESTE TV