Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Vi går amok i pakkekalendere

Gin, hundemad, strømpegarn og bacon. Udvalget af pakkekalendere vokser. ’Et pusterum i en stresset hverdag’ og ’en høj pris for vareprøver’, siger eksperter

Af Louise A. Poulsen
lap@sondagsavisen.dk
Eksempler på julekalendre 2017

Skønhedsprodukter (Bodyshop, Decléor, Clinique, Matas)
Te (Magasin, Perch's, Simply Tea, Teacup, Pukka)
Kaffekapsler (Nespresso)
Strømpegarn
Bacon (Ømands)
Kødbyens Is (SuperBrugsen)
Øl, gin, tequila, cognac, rom, whisky, portvin
Nordisk gourmetvingummi (Wally and Whiz) 
Lakridskugler (Johan Bülow, Chili Klaus) 
Karameller (Karamelleriet)
Diverse chokoladekalendere (Magasin, Summerbird, Frellsen, Sv. Michelsen, Simply Chocolate, Peter Beier)
Julekalender til hunden

Kalendere bestående af 24 små pakker med alt fra rom og kaffekapsler til gourmetvingummi og ansigtscremer bugner på de danske butikshylder.

Folk i café-segmentet er nemlig villige til at betale for at forkæle moren, kæresten eller veninden, siger detailhandels- og forbrugerekspert Peter Mølkjær, der er partner i Deloitte.

“Da jeg var barn i 70'erne, var det kun børnene, der fik pakkekalender af mor og far. Men forhandlere og producenter har været dygtige til at finde et nyt marked, hvor vi er villige til at bruge penge. Det ligger i tiden – ligesom halloween og valentinsdag. Det er mersalg – altså penge, vi bruger ekstra,” siger han.

Høj pris for vareprøver

Prisen for 264 gram vingummi er 295 kroner, hvilket giver en kilopris på godt 1.100 kroner. Og 24 garnnøgler på hver 15 gram koster 459 kroner.

Ifølge ph.d. i forbrugskultur Jeppe Trolle Linnet fra Linnet Research er pakkekalendere også forbundet med luksus.

“Det handler meget om indpakningen. Det er en måde at kunne få en høj pris for vareprøver. Vi er ikke så følsomme over for, hvad det koster, fordi en pakkekalender knytter sig til familien og julehyggen og dermed noget rituelt. Og selvom kalenderen er købt færdig, bliver den alligevel personlig, fordi vi viser, at vi ved noget om hinanden, når vi giver en pakkekalender, der passer til den andens interesser,” siger han.

Okay at synd

Sidste år solgte Magasin cirka 64.000 pakkekalendere med kaffe, te, chokolade og andre gourmetprodukter. Derudover har stormagasinet en julekalender til hunde og pakkekalendere med for eksempel gin, rom, smykker og skønhedsprodukter.

Det er hverdagsforkælelse, mener Peter Mølkjær.

“I et samfund, hvor vi får mere og mere travlt, har vi behov for et lille pusterum i den stressede hverdag. Der er en accept af, at man synder med søde sager og alkohol i julen, og det strækker man ud over december, så det bliver okay at spise chokolade og drikke gin til hverdag i den måned,” siger Peter Mølkjær og tilføjer:

“Giveren viser omsorg, og modtageren bliver forkælet i hverdagen, og det kan endda eksponeres på Facebook og Instagram med: 'Se, hvad jeg fik af kæresten/moren/veninden'. Det bliver en daglig påmindelse om, at vi ikke er alene – at nogen har tænkt på os.”

Publiceret: 12. November 2017 14:00
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Favrskovposten

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt