Den røde dræber: Nu bliver de jaget vildt

Politiet og Rådet for Sikker Trafik sætter i uge 21 særligt fokus på de trafikanter, der kører over for rødt lys.

Artiklens øverste billede
To unge kvinder har mistet livet i dette kryds i Aarhus. I løbet af tre uger har 3.436 bilister forceret det - for rødt. Foto: Søren Vendelbo.

De fleste respekterer det røde lys i trafikken, men der er også en hel del, der ikke gør.

I denne uge sætter en stor del af landets politikredse ind med kontrol i lyskrydsene for at få flere til at respektere det røde lys. Indsatsen bakkes op af Rådet for Sikker Trafik, der lancerer en indsats på sociale medier, hvor alle bliver mindet om, at rødt lys betyder stop.

Det er der brug for. For i to undersøgelser, gennemført af Rådet for Sikker Trafik i 2022, er der blevet afdækket bekymrende tal om antallet af bilister og cyklister, der kører over for rødt lys.

»Undersøgelserne viser, at der er brug for en indsats på området, og derfor er det meget positivt, at politiet sætter ind med kontroller. For trafikken er et stort fællesskab, hvor vi skal kunne regne med hinanden og være sikre på, at andre stopper, når de har rødt lys, siger Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Så mange cykler over for rødt

Undersøgelserne, som Rådet for Sikker Trafik har gennemført blandt både cyklister og bilister i 2022, giver et dybere indblik i problemets omfang.

Blandt de 3.266 voksne cyklister, der blev interviewet, erkender hele procent procent af dem, at de cykler over for rødt lys meget ofte, ofte eller en gang imellem. Og når man spørger cyklister, om de kører til højre for rødt lys, så svarer 41 procent, at det gør de meget ofte, ofte eller en gang imellem.

Når man dykker ned i tallene, kan man se, at det er værst blandt de cyklende mænd og blandt de 18-35-årige cyklister. Og ser man på regionerne, så er problemet værst i Region Hovedstaden, hvor 12 procent af cyklisterne siger, at de meget ofte, ofte eller en gang imellem cykler lige over for rødt lys.

Hver 10. bilist har kørt over for rødt lys

Blandt bilisterne viser en anden undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik har gennemført blandt 5.070 bilister, at hele 11 procent af dem inden for det seneste år bevidst har kørt lige over for eller til højre for rødt lys mindst én gang.

Problemet forekommer i hele landet, men er størst i København og på Københavns Vestegn, viser undersøgelsen.

»Det siger sig selv, at der er en stor risiko ved at køre over for rødt lys, da andre ikke forventer det. Desuden er det et ualmindeligt dårligt signal, som man sender til andre i trafikken, når man ikke respekterer det røde lys. På den måde er man også en dårlig rollemodel for de børn og unge, der færdes i trafikken,« siger Mogens Kjærgaard Møller, administrerende Direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Aarhus Kommune har tidligere haft måleudstyret sat op i det såkaldte ”Dødskryds” Ringvejen/Edwin Rahrs Vej.

Her blev der - i løbet af 21 dage - registreret 3.436 bilister, der kørte over for rødt. 

Det er i gennemsnit knap syv i timen - døgnet rundt. 

Hvert år bliver mellem fem og 10 personer dræbt i sådanne ulykker. 

jro

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.