Henrik Isaksen, som er direktør for Green Mobility, mener, at unge inden for en årrække først vil købe bil, når de skal stifte familie. Foto: Green Mobility

Henrik Isaksen, som er direktør for Green Mobility, mener, at unge inden for en årrække først vil købe bil, når de skal stifte familie. Foto: Green Mobility

Dansk bilboss udfordrer privatbilismen

Fremtidens unge vil ikke eje deres bil, men bruge delebil efter behov, forudser Henrik Isaksen, som er direktør for danske Green Mobility

Af
Jens Overgaard

Hvorfor øse penge ud på at købe en bil med driftsomkostninger, når den alligevel holder stille det meste at tiden og måske endda ruller i en kø meget af resten? Især når der findes alternativer som delebil, hvor man kan leje en bil på fast minuttakst og endda udelukkende køre grønt på el.

Det er tanken bag firmaet Green Mobility, som er blevet landsdækkende efter netop at være startet i Aarhus med 100 elektriske Renault Zoedelebiler.

Konceptet er enkelt: Du betaler 2,10-4,00 kr. per minut eller 595 kr. i døgnet og kan hente og parkere bilerne på en række hotspots.

Green Mobility været i København i to år, hvor der nu er 400 Renault Zoe på vejene. Men ambitionerne er langt større for firmaet, der også er repræsenteret i Oslo med 250 biler og på vej i Sverige, Belgien og Storbritannien, mens flere lande er i kikkerten.

Tiden arbejder nemlig hen mod en helt ny måde at tænke trafik og biler på, lyder budskabet fra Henrik Isaksen, der er grundlægger af Green Mobility og direktør for selskabet.

Han peger på, at der verden over er en bevægelse fra at eje sin bil og hen mod de såkaldte "on-demand"-ydelser.

Han peger på, at det i en by som Berlin i dag kun er ganske få unge under 30 år, som køber deres egen bil. Det er en udvikling, som er global.

Der er nemlig en række gode argumenter for at leje en bil efter behov frem for at investere.

Holder meget stille

»Der er mange, som er trætte af et forbrugsmønster, som er så begrænset. I Danmark holder en bil i gennemsnit stille i 23 timer og 15 minutter i døgnet, men vi har stadig hele omkostningen.

Samtidig er der ulemper omkring parkering og udgifter til bl. a. service og så usikkerheden omkring økonomien, når vi køber og sælger. Samtidig er der en grøn agenda om færre biler på vejene, men man kan godt tillade sig at tage en bil, når den kører på strøm som vores,« siger Henrik Isaksen, der kender bilbranchen indgående og gennem en årrække har været bestyrelsesformand for biludlejningsfirmaet Sixt i Danmark.

Han peger på udregninger, som viser, at hver delebil på sigt per stk. erstatter 7-11 biler, som altså forsvinder fra vejene.

»Vi er trætte af at holde i kø, fordi der er så mange biler på vejene. En måde at afhjælpe det på er at få færre biler,« siger han.

De sidste par år er flere firmaer som Green Mobility dukket op. Det er bl. a. Tadaa! i Aarhus og DriveNow, der er ejet af en bilproducent som BMW og har elektriske i3-delebiler i København.

Fakta

GREEN MOBILITY

Sådan virker det: Man downloader en app, hvor bilen kan bestilles.

Det koster fra 2,10-4,00 kr. i minuttet eller 595 kr. i døgnet alt efter abonnement.

Green Mobility er i dag til stede i Oslo, København og Aarhus. Inden for kort tid er Malmø og Gøteborg også med, mens belgiske Bruxelles, Antwerpen og Gent sammen med engelske Leeds, Manchester og Liverpool forventes at være med i løbet af næste år.

Publiceret 04 December 2019 10:03