De store dækstørrelser findes især på SUV'erne og de lidt hurtigere biler, og de er blevet markant bedre i forhold til i fjor, viser stor test af sommerdæk. Foto: FDM/ ADAC

De store dækstørrelser findes især på SUV'erne og de lidt hurtigere biler, og de er blevet markant bedre i forhold til i fjor, viser stor test af sommerdæk. Foto: FDM/ ADAC ISP Wolfgang Grube

Ny test:

Sommerdæk til høje biler er blevet langt bedre

Årets høst af sommerdæk på 17 tommer og 18 tommer til SUV'er og de lidt hurtigere biler viser gode takter i stor test

Af
Jens Overgaard

MOTOR Dæk til de populære SUV'er er blevet endnu bedre.

Der er nemlig kommet væsentligt bedre vejgreb blandt de mange nye dæk på markedet. Det viser forårets omfattende test af 17 tommer sommerdæk til de godt sælgende SUV-modeller.

Men også de højt ydende performancedæk på 18 tommer er blevet markant bedre.

De høje biler har længe toppet salgslisterne, og det afspejler sig også i sommerdæk-testen, som bl. a. FDM og tyske ADAC står bag, og hvor der i år er fokus på 17 tommer dæk i dimensionerne 235/ 55 og 18 tommer dæk i dimensionerne 225/ 40.

Relevant for Danmark

Især resultaterne for 17 tommer dæk er interessante set med danske øjne.

Af de 12 testede dæk klarer de fire sig godt, mens syv lander i midterfeltet med "tilfredsstillende".

Et enkelt dæk falder igennem og dumper. De fire bedste dæk er Michelin Primacy 4, Bridgestone Turanza T005, Maxxis Premitra5 og Pirelli Cinturato P7, mens Laufenn S-Fit EQ dumper.

Dækstørrelsen passer til biler som for eksempel Audi Q3, Ford Kuga, VW Tiguan og Volvo XC70.

Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør hos FDM, er samlet set tilfreds.

"Trenden med store dæk har også ramt de populære SUV'er, og det er forklaringen på, at vi har valgt at teste dæk i denne størrelse. Overordnet klarer dækkene sig godt med gode bremseegenskaber på både tør og, nok så vigtigt, våd vej," siger Søren W. Rasmussen, som peger på, at der er sket fremskridt over hele linjen.

Markedet for de høje biler, som typisk kører på brede 17 tommer hjul, boomer. Derfor er denne dækstørrelse testet indgående. Foto: FDM/ADAC

Markedet for de høje biler, som typisk kører på brede 17 tommer hjul, boomer. Derfor er denne dækstørrelse testet indgående. Foto: FDM/ADAC

Mere allround

De store 18 tommer dæk, som også er med i testen, er blevet en populær størrelse på de danske veje.

Det er dæk, som appellerer til mere sportslige køreegenskaber. Dækkene kaldes for UHP-dæk, hvor forkortelsen står for "Ultra High Performance".

Det er dæk, der typisk er standard på biler som BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-Klasse og VW Golf GTI.

Også blandt de 16 testede dæk på 18 tommer dumper et enkelt dæk, mens 11 får bedømmelsen "tilfredsstillende", og fire udmærkelsen "god". De to vindertyper er Continental PremiumContact 76 og Michelin Pilot Sport 4, mens man skal køre i en stor bue uden om Rotalla Setulla S-Pace RU01.

Hvis man læser resultaterne tæt, er der dog stadig klar forskel på dækkene. Derfor anbefaler FDM, at man ser sig godt for, så man finder det dæk, der har de egenskaber, der passer én bedst.

Hele testen kan læses i det seneste nummer af FDM's blad, Motor.

Dæktest

Den store test af sommerdæk omfatter størrelserne 235/ 55/ 17 og 225/ 40/ 18. Her er de første W/ Y-mærket (270 km/ t./ 300 km/ t.), mens de sidste er Y-mærket (300 km/ t.) Generelt har dækkene over en kam en bedre evne til at bremse på våd vej end de dæk, der blev testet i fjor.

På 18 tommer-performancefronten er det dæk fra Continental og Michelin, men også Goodyear og Maxxis, der ligger i front.

I 17 tommer-SUV-afdelingen er det dæk fra Michelin, Bridgestone, Maxxis og Pirelli, der klarer sig bedst.

Publiceret 01 April 2020 13:54