Den nye Bentley Flying Spur har en bred kølergrill, der har referencer til high performance-modellen Bentley S1 Flying Spur fra 1957. Foto: Jens Høy

Den nye Bentley Flying Spur har en bred kølergrill, der har referencer til high performance-modellen Bentley S1 Flying Spur fra 1957. Foto: Jens Høy

Den nye Bentley er landet:

Her er der plads til chauffør

Af
Jens Høy

motor Bentley Flying Spur er bilen for de ganske få. Vi tog en tur i den ekstreme bil, hvor al den avancerede teknik fra VW & co. er pakket ind i håndsyet læder og luksus ad libitum.

Det vrimler ikke ligefrem med store luksusbiler af den klassiske slags, der helst skal have en chauffør bag rattet. Hos Bentley kan det dog stadig lade sig gøre at bestille en Flying Spur, selv om de fleste kunder foretrækker en SUV. Bentley Bentayga har de seneste år været den bedst sælgende Bentley overhovedet, og den høje SUV står for over halvdelen af de solgte biler.

Over fem meter

Men den klassiske luksusbil findes heldigvis stadig hos Bentley i form af en helt ny generation af Flying Spur - en rigtig luksussedan på over fem meter i længden. Den danske importør lod os trille i en allerede solgt udgave af bilen, der er komplet fornyet. Der er tale om tredje generation af Flying Spur, og designet minder nu meget om den mindre Continental GT Coupé. Prisen er intet mindre end 5,3 mio. kr.

For lige at genopfriske Bentley for alle ikkeluksusbil-kyndige så er bilerne populært sagt det ypperste af al den teknik, som VW og Audi kan opvise, men pakket ind i klassisk britisk design for lædersyninger, broderier og rigtigt træhåndværk, fra før verden gik af lave. Du får med andre ord teknik, som ingen af de andre producenter af luksusbiler kan hamle op med, uanset om konkurrenten hedder Ferrari, Aston Martin eller Rolls-Royce. De små producenter har nemlig ingen chance for at kunne udvikle samme komfort og assistentsystemer som VW's kæmpemæssige udviklingsafdeling.

Selve kørestillingen er overraskende sportslig for en bil i denne klasse med et cockpit, der næsten lukker sig om chaufføren, og du sidder dybt i bilen. Så dybt, at du godt kan komme i tvivl om, hvorvidt kølerfiguren er kørt op.

Afdæmpede kræfter

Lyddæmpningen er noget af det, som virkelig gør indtryk, så længe bilens store 12-cylindrede motor blot får lov at lunte af sted med få omdrejninger. Men tag ikke fejl: De 635 hk og et drejningsmoment på 900 Nm er ikke langt væk, og motoren snerrer, hvis den får lov at strække ud i gearene, eller du selv gearer ned via paddles bag rattet.

I forhold til den tidligere version af bilen er den nye med 13 cm mere i akselafstand og en smule lavere. Vægten er ikke noget, der spiller den store rolle i denne bilklasse, men den nye Bentley har dog tabt 38 kg på vægten til trods for, at den har en mere avanceret opbygning. Bentleyen er bygget i aluminium og udstyret med elektronisk krængningsstabilisator, firehjulsstyring og firehjulstræk.

Publiceret 22 April 2020 00:00