Den nye Toyota Mirai, der er drevet af brændselsceller, har en anseelig størrelse og er forfinet betydeligt i forhold til forgængeren. Fotos: Toyota

Den nye Toyota Mirai, der er drevet af brændselsceller, har en anseelig størrelse og er forfinet betydeligt i forhold til forgængeren. Fotos: Toyota

Ny super-sedan kan blive comeback til brintbilen

Toyota klar med den europæiske version af den nye Mirai, der klarer 650 km på en tankfuld, og lanceres i Danmark til næste år

Af
Jens Overgaard

brintbil Udviklingen i den firehjulede verden drejer sig ikke kun om de rendyrkede elbiler eller plug-in hybrider. Brintbilerne lurer i kulissen, og de bliver stadig mere helstøbte. Det seneste bud kommer fra Toyota, som snart lancerer den nye og anden generation af brintbilen Mirai. Den fylder med sine fem meter godt op i landskabet, mens designet har en snert af den Tesla Model S, som den også matcher i størrelse. Modellen her klarer 650 km på en tankfuld brint i den store limousine mod 500 km i forgængeren fra 2014.

Billigere bil

Rent praktisk er Mirai opbygget, så brændselscellen er placeret foran, mens der nu er hele tre brinttanke mod to tidligere, der er fordelt rundt i bilen. Elmotoren, som yder 182 hk (134 kW) mod tidligere 154 hk (113 kW), ligger over baghjulene i den baghjulstrukne bil. Den har også en bedre vægtfordeling, der hedder 50: 50. Det skulle give en mere letkørt bil, som også er blevet mere støjsvag.

Den nye model har plads til fem om bord mod fire i den forrige og en akselafstand på hele 2,92 meter. Umiddelbart ser resultatet lovende ud i Mirai, som lanceres herhjemme i første kvartal af 2021.

Det er en bil, som i Tyskland koster 64.000 euro, hvilket svarer til omkring 480.000 kr.

Den danske importør kan endnu ikke sige noget om priserne herhjemme, men et bud i dette luftlag er ikke urealistisk og i alle tilfælde væsentligt billigere end de 600.000 kr., som Mirai indtil nu har kostet. Især, hvis brintbiler som antaget fortsat begunstiges af en fritagelse for afgifter. Forventningerne er da også pænt store hos importøren, der forventer at sælge et trecifret antal mod under 22 stk. af forgængeren. Det japanske mærke har da store ambitioner for Mirai globalt, hvor man forventer at tidoble produktionen og afsætte 30.000 stk. om året.

Bedre pakke

Der er flere årsager til, at den danske importør forventer en større afsætning, forklarer Anders Tystrup, der er pressechef hos Toyota Danmark.

"Bilen appellerer til en bredere målgruppe end den første generation af Mirai. Man ønsker fra Toyotas side at signalere, at folk ikke kun skal købe Mirai, fordi det er en brintbil, men fordi det er en lækker bil, der så tilfældigvis kører på brint. Du får en langt bedre pakke her end i den første generation og til en billigere pris," siger Anders Tystrup, der betegner Mirai som en premiumbil, som kan sammenlignes med modellerne fra Lexus.

"Derfor har vi en forventning om, at flere kan se sig selv i en brintbil. Nu skal vi så bare have infrastrukturen med. Der findes i dag de seks brintstationer, nu skulle vi gerne have flere," siger Anders Tystrup.

Danmark har i en årrække været foregangs-og forsøgsland inden for brint og brændselsceller. Det betyder, at der er et net af brinttankstationer, som er fordelt over landet. Her kan en bil tankes op på få minutter, når studsen tilsluttes. Der er dog altså kun på nuværende tidspunkt seks stationer, så det skal indregnes, hvis man tænker på at købe en brintbil.

Publiceret 22 December 2020 13:00