Aston Martin på stylter, og det virker lidt vakkelvornt

Aston Martins første SUV er tro mod sportsvogns-dna'et, men selv om Mercedes-Benz har hjulpet med detaljerne, så er bilen lidt ujævn i oplevelsen

Artiklens øverste billede
Den fem meter lange model fylder dog også godt i landskabet. Den vejer 2,2 ton og har den største kølergrill nogensinde i en Aston Martin, så der er ingen risiko for at tage fejl af de andre modeller i rækken.

aston martin Aston Martin er ikke for hvem som helst. Hvis vi lige et øjeblik ser bort fra prisen på en klassisk Aston, så er produkterne så meget rendyrket sportsvogn i klassisk forstand, at mange vil finde en Aston for gammeldags til deres smag, for selv i 2020 er bilerne uden de smarte detaljer, som konkurrenterne tilbyder.

Det er med de øjne, at man skal se på Astons Martins nyeste bil: DBX.

Interiøret er lavet af lækre lædermaterialer, men det skuffer, at der ikke er moderne, berøringsfølsom skærm og knapper fra ældre Mercedes-modeller.

Højbenet redningsbil

Det hæderkronede mærke skranter økonomisk og har længe savnet en bil, der kunne styrke salget, præcis som man har kunnet se Rolls-Royce og Bentley gøre med deres SUV'er og Lamborghini med Urus-modellen. Den nye DBX er en sådan bil, og kunderne står nærmest i kø for at kunne få en Aston Martin, der kan rumme andet end kæresten og to golfbags.

Alene i Danmark er der solgt i hvert fald seks biler, og det skal ses i lyset af, at prisen starter ved 3,5 mio. kr. Med en længde på fem meter er DBX en stor SUV, men designet får den til at syne mindre, end den er.

Den høje Aston Martin DBX er udstyret med en 4,0 liters V8-motor fra AMG-Mercedes, som yder 550 hk. Fotos: Aston Martin

En SUV skal tilbyde rummelighed ved bagsædet, og her skuffer DBX heldigvis ikke. Her sidder to personer mageligt med god benplads, og her er luftdyser i både B-stolper og mellem forsæderne, hvor temperatur m. m. kan styres.

Som alle andre Aston Martin-modeller er DBX mere eller mindre bygget i hånden, og derfor skulle man tro, at bilen var lidt pænere samlet. Der er dog langt mellem pladedelene flere steder, og det efterlader en snert af medbyg-fornemmelse over DBX. Denne karakteristik gælder dog ikke for læderarbejdet og de detaljer af træ, som Aston Martin forkæler ejeren med.

Simple systemer

Med tanke på, at det er Mercedes-Benz, der har leveret en stor del af elektronikken, er det skuffende, at DBX stiller op uden touchskærm, ligesom mange kommende ejere måske vil kunne genkende de knapper og greb, som de havde i deres Mercedes-Benz for mange år siden. Listen over moderne komfortsystemer matcher heller ikke bilens pris, for hvorfor har Aston Martin ikke forsynet DBX med de mange avancerede systemer, som selv de billigste Mercedes-Benz-modeller kan fås med? Kun adaptiv fartpilot er der blevet plads til i DBX, mens moderne styrehjælp eller afpasning af hastigheden efter skilte heller ikke er en mulighed.

Lidt for aggressiv

Motoriseringen er klassisk Aston med V8-motor på 4,0 liter og dobbeltturbo. Drivlinen er effektiv med permanent firehjulstræk over en nitrins gearkasse, der skal håndtere 700 Nm. Oplevelsen af kraftoverførslen er designet således, at en DBX skal opleves lige så sportslig som en DB11. Desværre er DBX knap så afdæmpet, hvis du er i det humør. At liste stille rundt i bilen er svært, og at accelerere blødt, men hurtigt blot ved at bruge motorens massive moment er svært, medmindre du selv skifter gearene.

Konklusion

DBX er en ægte Aston, når det kommer til køreglæde og sport. Designet er fuldendt, men samlekvaliteten og detaljerne skuffer i en bil, der med en stribe krydser i tilbehørslisten let koster over 4 mio. kr.

Læs også

Del artiklen