Postmand Per-modellerne bliver nu rent elektriske

Citroën Berlingo, Peugeot Rifter og Opel Combo kan nu kun fås som elbil.

Artiklens øverste billede
Opel Combo-e bliver den første elektriske Postmand Per-bil på markedet. Den koster 330.000 kr. i versionen med plads til syv. Foto: Opel

Der åbner sig nu nye muligheder for dem, der mangler plads og samtidig gerne vil køre elektrisk.

De kantede og praktiske biler i Berlingo-familien går nemlig i stor udstrækning over til eldrift for modellerne, der findes med fem eller syv sæder. De kendte udgaver med benzin-eller dieselmotor udleder for meget CO2 i forhold til EU-kravene, som mærkerne skal overholde, og det koster altså forbrændingsmotorerne livet.

Det gælder Citroën Berlingo, Peugeot Rifter og Opel Combo, der fra nu af kun kan fås med eldrift.

Den fjerde bil i samarbejdet, Toyota Pro Ace City, findes fortsat også med en vifte af benzin-og dieselmotorer.

Elmodellerne har alle et batteri på 50 kWh og en elmotor på 136 hk. De har en rækkevidde på omkring 270-290 km og kan lynlade med op til 100 kW. Det er den samme opsætning, som f. eks. findes i Peugeot e-208, men hvor rækkevidden her er noget i kortere i de mere kantede og tunge biler.

De tre første modeller hører direkte under moderkoncernen Stellantis. Her er Opel allerede debuteret med Combo-e Life, som er lanceret til priser fra 270.000 kr. for den fempersoners version med grundudstyret Edition og 330.000 kr. for den længere XL-variant med det højere Eleganceudstyr og plads til syv personer om bord.

Nyt marked Jesper Hermann, som er pressechef for Opel, ser nye muligheder med modellen, især for versionen med plads til syv.

»Den største version med plads til syv henvender sig til familier, som har brug for plads, og de kan samtidig have 750 kg på krogen,« siger Jesper Hermann.

Det er et marked, hvor der ud over den store kinesiske Maxus Euniq MPV foreløbig ikke er mange spillere med plads til syv. Den koster 360.000 kr. og har en rækkevidde på 260 km.

Jesper Hermann tør ikke på nuværende tidspunkt sætte tal på forventningerne, da det er et helt nyt marked. I første omgang har importøren taget 70 biler hjem for at se, hvordan interessen er. Det spiller dog også ind, at Peugeot og Citroën ventes at melde danske planer ud om kort tid.

Fra Fiat, som også er blevet en del af Stellantis og er i en proces med at blive underlagt den samme importør som Citroën, Peugeot og Opel, kan man ikke sige noget om de lokale planer p. t.

Større batteri Toyota Proace City Verso med eldrift ventes at komme på markedet lige inden sommerferien, hvor den supplerer benzin-og dieselversionerne.

Anders Tystrup, som er pressechef hos Toyota, ser flere muligheder.

»Proace City Verso på ren el giver især god mening for dem, der bor i storbyerne og måske kører kortere afstande i det daglige. Mens de, som har andre behov, hvor en elbil ikke umiddelbart giver mening, har mulighed for at vælge benzin-eller dieselversionerne,« siger Anders Tystrup.

De mange elektriske modeller hjælper også Stellantis med at bringe koncernens samlede CO2-aftryk ned. Toyota, som har satset på en bred vifte af hybrider, har i forvejen et godt CO2-regnskab og kan tillade flere konventionelle modeller i programmet.

Også de større minibusser med plads til ni, Peugeot Traveller, Citroën Spacetourer og Opel Vivaro, er nu helt elektriske. Hos Toyota findes Pro Ace tilsvarende både med strøm og benzin-og dieselmotorer. Peugeot e-Traveller og Toyota Proace Verso Electric findes allerede i programmet, mens Citroën E-Spacetourer Electric og Opel e-Vivaro følger.

De har samme motor på 136 hk og fås med batterier på både 50 kWh og 75 kWh. Peugeot e-Traveller tages kun hjem med det store batteri, som giver en rækkevidde på 305-316 km og koster fra 470.000 kr.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.