Helt ny SUV får lang rækkevidde og masser af kraftoverskud

Polestar 3 kan bestilles til efteråret, og den sportslige SUV er mærkets første SUV.

Artiklens øverste billede
Profilen på den nye Polestar 3 er sportslig, og mærket lover, at køredynamikken er i højsædet frem for den mest praktiske indretning. Foto: Polestar

At lave store luksus-SUV’er og sælge dem til luksuspriser er der, hvor alle ønsker at være med. Her er fortjenesten potentielt enorm, og nu melder et af de nyeste bilmærker sig snart ind på det lukrative marked.

Lanceringen af den nye Polestar 3 markerer mærkets indtræden i et af de hurtigst voksende og mest rentable segmenter i bilindustrien, særligt i USA.

Firmaet, der blev stiftet af Volvo Cars og kinesiske Geely Holding så sent som i 2017, bekræfter, at den store Polestar 3 vil komme i produktion tidligt næste år.

Den nye model vil blive bygget på Polestars eksisterende fabrik i Kina, men også i USA, hvor den skal produceres side om side med en elektrisk Volvo XC90.

Polestar 3 debuterer endeligt til oktober, hvor kunderne kan bestille den helt nye elektriske SUV. Planen er, at modellen skal give frisk konkurrence i det hurtigt voksende elektriske premium-SUV-segment, der indeholder bl. a. Audi e-tron Sportback og BMW iX, men en ikke-elbil som Porsche Cayenne er også blandt konkurrenterne.

Avanceret strømforsyning

Selv om Polestar ikke siger andet, end at rækkevidden bliver på mere end 600 km takket være et stort batteri, så byder flere internationale magasiner ind med tekniske data.

Meget tyder på, at bilen bliver forsynet med avanceret 800 volt strømforsyning, der muliggør meget hurtige ladetider. Der nævnes et batteri på 103 kWh, og det skulle kunne lades op til 80 pct. på 20 minutter under ideelle forhold.

Bilen er en kæmpesatsning fra Polestar.

»Polestar 3 er en SUV lavet til den elektriske tidsalder. Det er en stor high-end og luksuriøs elbil, hvis stærke brand-identitet udvider vores eget design,« siger Thomas Ingenlath, CEO hos Polestar.

»Med denne bil bringer vi ’ sport’ tilbage i SUV’en, hvilket er tro mod vores performancerødder.

« Prismæssigt er der ingen indikationer, men et gæt kunne være fra 750.000 kr. for en basisudgave med en enkelt motor og opefter, hvor en topversion med firehjulstræk og givetvis et stykke over 500 hk vil kunne nå over 1 mio. kr.

Fokus på det sportslige

Den nye Polestar 3 er bygget på samme platform som den kommende fuldt elektriske Volvo X90-afløser, men vil være en mere sportslig bil.

Tidligere i år fortalte Thomas Ingenlath, at 3’ eren vil have to rækker sæder, ikke tre som i Volvo, og at der kommer udgaver med en enkelt elmotor, men også versioner med elmotor både for og bag.

Han sagde også, at 3’ eren vil være mere potent end den nært beslægtede XC90-efterfølger.

Polestar 3 forbliver tro mod de første billeder af formummede prototyper, som mærket tidligere har vist.

Omfattende planer

Herhjemme har Polestar fået en forrygende start, og der kører i skrivende stund næsten 1.400 modeller rundt, og 99,9 pct. af dem er Polestar 2, mens resten er den specielle Polestar 1.

Polestar planlægger at lancere en ny bil hvert år i de næste tre år, og Polestar 3 er den første i rækken, fulgt af en Porsche Taycan-lignende model kaldet Polestar 5 og en mindre SUV ved navn Polestar 4.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.