Cupra i storoffensiv, med hvad med Seat?

Markante udmeldinger om fremtidens Cupra-modeller har skabt usikkerhed om, hvad der skal ske med Seat, der slet ikke har elbiler.

Artiklens øverste billede
Cupra er på vej med nye modeller. Her ses den elektriske Urban Rebel City og Tavascan (bagerst) samt Terramar. Foto: Cupra

Nye vækstmål for Cupra ledsaget af en voldsom satsning på nye produkter har øget spekulationerne om fremtiden for Seat, som sælger billigere modeller end Cupra.

VW-gruppen, der står bag Seat og Cupra, har meldt ud, at Cupra sigter mod et salg på 500.000 biler årligt inden 2025.

Selvtilliden er stor, og så skal der øjensynligt smedes, mens kobberet til Cupra-logoerne er varmt.

Et yderst markant salgsmål, der kræver, at man mere end tredobler salget på tre år, og nogle af midlerne er tre helt nye biler: en kompakt elbil, en storebror til Cupra Born i form af en SUV, en stor plug-in-hybrid og facelift til både Cupra Leon og Formentor.

De mange nyheder står i skarp kontrast til Seat, hvor nyhederne ikke ligefrem står i kø.

Mindre fortjeneste på Seat

Seat sælger stadigvæk klart flest biler, men fortjenesten er markant højere på Cupras modeller.

Herhjemme har Cupra overhalet Seat og har solgt næsten dobbelt så mange biler i år som modermærket.

Mærkets direktør, Wayne Griffiths, sagde sidste år, at Seat i hvert fald vil fortsætte ”indtil slutningen af årtiet”, og tilføjede, at hvad der end sker efter det, vil afhænge af, hvor hurtigt elmarkedet udvikler sig.

Seats fremtid har dog været et varmt diskussionsemne siden lanceringen af de nye Cupraplaner, og Cupras udviklingsdirektør, dr. Werner Tietz, siger nu til britiske Autoexpress, at det hele afhænger af, hvordan priserne på især batterier til elbiler udvikler sig.

Seat har således ingen elbiler, og der er ikke planlagt nogen i nærmeste fremtid.

Seat-elbiler kan kun give økonomisk mening, når udgifterne til produktionen falder, er holdningen hos ledelsen.

»Når vi tror, at priserne på komponenterne er ved at falde, batterier er blevet billigere, og elmotorer er billigere, så kan vi overveje at tale om Seat igen,« siger han.

Vejen blev allerede banet for Cupra, da ledelsen i en nøglebeslutning besluttede, at den første 100 pct. elektriske model fra det spanske bilfirma Born skulle sælges under Cupra-emblemet og ikke Seat. Og alt tyder altså på, at Seats fremtid er skrevet af Cupra.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.