Han har valgt en serbiskbygget Zastava til utraditionelt eventyr

Michael Vejlstrup fra Djursland har købt en serbiskbygget Zastava fra 1979 og deltager sammen med sin bror i det noget specielle Garbage Run Scandinavia over 5.000 km gennem fem lande.

Artiklens øverste billede
Michael Vejlstrup, tv., ved sin meget specielle røde Zastava 1100 Berlina sammen med sin bror, Kenneth Vejlstrup. Fotos: Jens Overgaard

Et specielt løb kræver også en bil, som ikke ligner de andre.

Det er derfor, at en rød Zastava 1100 Berlina fra 1979 har fundet vej til Djursland og nu er stylet med en tagbagagebærer fuld af lys og lyd, 13 tommer alufælge og spraglet indtræk, som er hæklet af ejerens søster og mor.

Manden bag er Michael Vejlstrup, som i disse dage er ved at gøre klar til at deltage i Garbage Run Scandinavia, som er en mere jordnær udgave af den europæiske version af Cannonball Run, hvor eksklusive biler kører gennem kontinentet.

Det sker sammen med hans bror, Kenneth Vejlstrup, hvor de over fem-syv dage skal tilbagelægge op mod 3.000 km gennem Tyskland, Polen, Rumænien, Ungarn og Tjekkiet ud over at køre de 2.000 km t/ r til startstedet i Harzen.

Løbet foregår sammen med mange hundrede andre deltagere i biler, der skal være mindst 15 år gamle og gerne må have karakter. De biler, der er for pæne, bliver nemlig hånet.

»Men det var alt for nemt at finde en bil i den alder, så kunne jeg lige så godt have taget min gamle Zafira. Så fandt jeg Zastavaen i en annonce på Facebook, og den passede,« forklarer Michael Vejlstrup om den serbiskproducerede model.

Den hed oprindeligt Zastava Skala, bygger på en Fiat 128 og blev produceret fra 1971 og helt frem til 2008, hvor den i 70’ erne og 80’ erne også blev solgt herhjemme.

Bilglade tosser

Bilen, som har gået et ukendt antal km, fik Michael Vejlstrup for 20.000 kr. Han har nu bl. a.

ofret nye støddæmpere, fjedre og endda dørbeklædninger udover at have købt et mindre lager af reservedele som vandpumpe, pakningssæt og kileremme, der stadig produceres i Serbien. Det lange løb kan nemlig godt være hårdt for bilerne, hvor Michael Vejlstrup nu deltager for tredje gang. Så det er om at have dele med.

»I 2017 var det vejene i Baltikum, der var så ringe, at bilerne gik i stykker, mens det i 2018 var varmen i Frankrig, som fik mange biler til at stå af. Her var hedt inde i bilerne og hedt uden for bilerne,« smiler den 38-årige bilentusiast, der til daglig arbejder som tatovør i det centrale Aarhus, men privat bor i Fausing på Djursland, hvor der er plads til at rode med biler.

Han er ikke i tvivl om, hvad der trækker ved løbet. »Det her er jo bare for nogle bilglade tosser, som synes, at det er sjovt at løse opgaver undervejs. Vi kører ikke på tid, men på point, og alle er samtidig forpligtet til at hjælpe hinanden, hvis nogles biler går i stykker,« forklarer Michael Vejlstrup, der f.eks. har ligget og lavet udstødning til en Mercedes på en mark i Litauen.

»Man møder masser af nye mennesker fra mange lande. Det handler om at have et godt kammeratskab, og konkurrencen går også ud på, at alle kommer i mål,« smiler han.

Lugten minder om morfar

Undervejs bliver kreativitet også belønnet. På sidste tur havde Michael Vejlstrup og hans tidligere codriver medbragt hundebånd med strøm, som blev brugt til at indsamle penge til benzin ved et stop i Tyskland.

De tog hver et bånd på armen. Andre kunne så for en 50’ er per gang få lov at trykke på knappen og give stød.

»Vi vidste ikke, hvem af os der fik stød, så det kom altid som et chok. Vi tjente gode penge, men jeg var også noget øm i armen dagen efter,« smiler Michael Vejlstrup. Han havde på en af turene også medbragt sit tatovørgrej. Det endte med, at han blev grebet af begejstring og fik tatoveret logoet for Garbage Run på sit lår under en pause på en mark i Polen. Og sådan sker der så meget under løbet.

Han kan godt lide bilens personlighed.

»Lige så snart jeg sætter mig i sædet, kan jeg mærke lugten af bilen, som minder om lugten af min morfar. Du er ikke altid helt sikker på, hvad du indånder,« smiler han og fortsætter: »I forhold til nye biler er alting her så dejligt simpelt. Uanset hvad der sker, er der næsten ikke noget, som du ikke kan reparere med lidt værktøj, noget gaffatape og et par spændebånd,« smiler han.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.