Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Lyngå har brug for en markant stemme

Artiklens øverste billede
René Schneider.

Lyngås borgere er gode til at tage sagen i egen hånd og arbejde målrettet for at få kommunalpolitikere og forvaltninger i tale, når man føler, at man bliver overset. Det så man blandt andet i 2015, da Lyngå fik sin længe ønskede cykelsti på bakken mod Hadsten.

Hele byen bakkede op om den aktion i 2013, hvor borgmester og to udvalgsformænd blev udfordret til at cykle op ad den dengang smalle og stærkt trafikerede landevej for til sidst at blive mødt med en stor demonstration ved ruinen af det gamle frysehus.

Nu otte år senere glæder vi os stadig over supercykelstien op og ned ad bakken.

Lyngåborgernes jernvilje kom også til udtryk, da man i 2019 gik sammen om at protestere mod Frijsenborgs planer om et barmarksbyggeri af en kæmpestor kyllingefabrik.

Mens det nuværende byråd gik i ”flyverskjul” og lod forvaltningen gennemføre en lempelig og fejlbehæftet sagsbehandling til fordel for Frijsenborg og til ulempe for Lyngå og dens beboere, gik Lyngåborgerne atter på barrikaderne.

Indtil videre ser det ud til, at sammenholdet blandt Lyngås stålsatte borgere er lykkedes, og den påtænkte kyllingefabrik er i øjeblikket lagt i mølpose. Lad os håbe, at den bliver i posen.

Anderledes er det desværre gået med at få hastighedsdæmpet trafikken på Hammelvej gennem byen. Lysskiltet, der ustandseligt blinker advarende mod bilisterne, har kun ringe virkning.

Endnu et privat initiativ fra en borger om at få etableret en såkaldt byport i krydset har ikke fundet nåde for byrådet. Foreløbigt er forvaltningens indstilling om projektet blevet skrottet to gange, senest i 2020.

Projektforslaget er flyttet til listen over prioriterede trafikprojekter til 2021, hvor det atter forventes behandlet i løbet af foråret/sommeren i år.

Trafik og veje fremsætter de højest prioriterede projekter, herunder denne byport, på listen til Teknik og Miljøudvalget, hvorefter byrådet tager stilling til, hvilke projekter, der skal bevilges penge til.

Hvis ikke projektet skal lide samme kranke skæbne som de forrige år, så skal Lyngå have en markant stemme, der stiller op til byrådsvalget til november.

Jeg vil love Lyngås borgere, at jeg nøje vil følge sagsbehandlingen omkring byporten op og bruge al min indflydelse som konservativ kandidat til, at Lyngås skoleungdom trygt kan komme til at krydse vejen over til buslæskuret.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.