Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Børn i Favrskov fortjener uddannede pædagoger

Artiklens øverste billede
Søren Lahn Sloth. Pressefoto

Hvem vil ikke gerne have, at det personale, der passer på ens børn, er godt uddannet?

Mængden af uddannet personale i en daginstitution har stor betydning for kvaliteten. Det ved vi. Derfor kan det kun ærgre og undre, når man ser politikere, der ikke vil prioritere mængden af uddannet personale i vores daginstitutioner.

For nyligt kaldte Venstres Birgit Liin endda forslaget om 80 procent uddannede pædagoger i vores daginstitutioner for bureaukrati. Hun mener, at det vil gå ud over institutionernes muligheder for selv at bestemme, hvem de vil ansætte. Men det er et mærkeligt argument, for selvfølgelig vil daginstitutionerne gerne ansætte uddannede pædagoger. Ligesom så mange andre arbejdspladser vil de gerne ansætte nogen med en relevant uddannelse. Og ligesom kunder på et værksted gerne vil have deres bil repareret af en uddannet automekaniker, vil de fleste forældre gerne have uddannede pædagoger på deres barns institution.

Jeg selv er uddannet musikpædagog. Jeg ved godt, at man kan være en dygtig pædagog uden at have uddannelsen først. Jeg har nogle erfarne kollegaer, hvis pædagogiske evner jeg beundrer højt, uanset om de har den samme uddannelse som jeg eller ej, men alt andet lige giver en pædagogisk uddannelse nogle vigtige værktøjer til at pædagogisk arbejde.

Det er heller ikke et godt argument blot at konstatere, at det er svært at finde flere uddannede pædagoger. Det ER svært at finde uddannede pædagoger, men det er vores opgave som kommune at finde ud af, hvorfor det er svært.

Det bliver en udfordring, men hvis ikke vi forlanger af os selv som kommune at nå de 80 procent uddannede pædagoger, skal vi ikke forvente nogen udvikling overhovedet. Dernæst kunne vi jo overveje, hvad private arbejdspladser gør, når det er svært at tiltrække arbejdskraft.

Hvis der er nul ansøgere med en passende uddannelse, må vi jo lave nogle mere attraktive jobopslag. Måske ville det faktisk også være mere tillokkende at være pædagog, hvis 80 procent af ens kollegaer havde en pædagogisk uddannelse?

Spørg dig selv: Ville de ansatte pædagoger i vores dagtilbud mene, at det er en god idé med 80 procent uddannede pædagoger? Det er dem der står derude i hverdagen. Det er dem, der ved, hvilke ressourcer uddannelsen har givet dem, og det er dem, der ved, hvor ofte de ressourcer gør en forskel for børnene.

Derfor bør vi også lytte til dem.

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen