Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Anders G og laveste fællesnævner

Artiklens øverste billede
Modelfoto:

Jeg lyttede med interesse til byrådets debat 23. marts. Især punktet om fritagelse fra nationale test i folkeskolen, hvor Anders G. Christensen fra Venstre kom med et indlæg, som undrer mig.

Kære Anders. Du betegnede det fremsatte forslag som "en pleasekonkurrence i forhold til Danmarks Lærerforening".

Hvad mener du? Du er vel klar over, at Venstrepolitikere rundt i landet har stemt for forslag om fritagelse?

Senest har byrådet i Viborg og Syddjurs med stemmer fra Venstre vedtaget lignende forslag. Så i nogle kommuner giver det god mening, også for venstrepolitikere.

De kan godt se, at det ikke giver mening at gennemføre nationale test for folkeskolens elever i et skoleår, hvor de har været hjemsendt en stor del af tiden. Analysemæssigt kan testene heller ikke anvendes, da de ikke kan forventes at være sammenlignelige med de tidligere år.

Og mon ikke de også vil prioritere elevernes trivsel og genopbygning af klassefællesskabet og give skolernes ledelse og lærere ro til at arbejde med fagligt relevant stof for de forskellige klassetrin?

Hvorfor kalder du det en "pleasekonkurrence"?

Står du alene med denne udtalelse, eller har du opbakning i dit parti og fra din borgmesterkandidat Birgit Liin?

Kære Anders. Jeg hæftede mig også ved en anden udtalelse fra dig omkring lærernes fjernundervisning.

Du sagde, "der er stor forskel på, hvordan lærerne har håndteret det her med Google Meet. Nogle har været superdygtige..., men også nogen der har, undskyld mig, kørt på laveste fællesnævner”.

Hvor har du viden om skolernes håndtering af fjernundervisning fra? Jeg spørger undrende?

Er det en generel kritik af det kommunale skolevæsen, eller er du ude med kritik af enkelte lærere?

Har du opbakning til denne udtalelse fra dine partifæller i Venstre og fra din borgmesterkandidat Birgit Liin?

Jeg inviterer gerne på dialogkaffe på kredskontoret i Hadsten, så vi sammen kan diskutere dine og Venstres holdninger til nationale test og skolernes håndtering af fjernundervisning.

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen