Trist men sandt - vakuumpakket frokost til de ældre
Er det måden at sikre sund og ernæringsrigtig kost til de ældre? Det mener jeg ikke, skriver Eva Damsgaard (DF)
debat Der har været meget kritik af det, som Favrskov Kommune kalder 'smør-selv-mad', men som reelt er ugeleveret, vakuumpakket rugbrød og pålæg til frokost.
Jeg var selv først til at kritisere besparelsesforslaget i september 2020, endda før det var endelig vedtaget. Dette i håb om at Ældresagen, som jo netop varetager de ældres interesser, ville reagere herpå.
Mig bekendt skete det ikke, og måske derfor blev forslaget stemt igennem.
Nu har kommunen så uddybet besparelsesforslaget med en tekst på sin hjemmeside, og jeg bider især mærke i denne sætning:
"Da ordningen blev indført ved årsskiftet, var 47 borgere visiteret til anretning af frokost. Lige nu er der 11 borgere på den nye frokostordning, hvoraf seks var på den gamle ordning og fem er nyvisiterede borgere."
Hvis målet var at få de ældre til at tage imod Favrskov Kommunes tilbud og vælge den kommunale 'smør-selv-mad', virker det til at have slået fejl.
Til gengæld ser besparelsen ud til at være "i hus", idet der nu er langt færre, der benytter sig af ordningen.
Er det så måden at sikre sund og ernæringsrigtig kost til de ældre? Det mener jeg ikke.
Hvis jeg kommer i byrådet, vil jeg gøre alt for at dette tiltag fjernes eller som minimum bliver valgfrit. Det er fordyrende for de ældre og giver enorme mængder plastaffald, men mest af alt fjerner det medbestemmelsen fra de borgere, der er afhængige af kommunens hjælp.
Trist, men sandt.