Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Byrådspolitikere i kovending - de ældres valgfrihed på vej tilbage

Artiklens øverste billede
Mette Nøhr.

Mange byrådspolitikere i Favrskov er nu vendt på en tallerken og går ind for at genindføre den valgfrihed, som de fjernede ved budgetforliget sidste efterår. Jeg vil gerne rose kovendingen.

Det er meget glædeligt, at politikerne nu ser sagen fra borgernes synspunkt og ikke blot fra systemets side. Selvfølgelig skal de ældre have lov til selv at bestemme, hvad de vil spise til frokost. Det burde sige sig selv.

Ordningen, som politikerne vedtog i efteråret, betyder, at ældre skal købe en kommunal madpakke, hvis de skal have kommunal hjælp til at anrette maden i eget hjem. Hvis de vil have deres egen mad, er der ingen kommunal hjælp at hente.

Ordningen er udtryk for systemtænkning, minuttyranni og et menneskesyn, som jeg virkelig ikke bryder mig om. Jeg forstår ikke, hvordan et samlet byråd kunne gå med til det i efteråret. Men nu skal vi se fremad. Jeg håber, at hele byrådet er klar til at genindføre valgfriheden og værdigheden på ældreområdet hurtigst muligt.

Politikernes pludselige kovending viser med al tydelighed, at det nytter noget at kæmpe og råbe op. Jeg er blevet beskyldt for alverdens ting, siden jeg satte gang i debatten med et Facebook-opslag for en måned siden.

Beskyldningerne kom ikke fra borgere, men fra byrådspolitikere, der var rasende over, at jeg tillod mig at kritisere en beslutning, som de havde truffet i enighed.

Jeg kunne læse flere steder på de sociale medier, at jeg var løgner, uvidende, spredte fake news og var en kopi af Trump. Jeg skriver ikke det her for at klynke, for jeg har prøvet meget i politik og er hårdhudet. Jeg synes dog, at man skal kunne deltage i den politiske debat uden nærmest at blive udsat for et karaktermord. Der bør være plads til vidt forskellige synspunkter i debatten, og der bør være plads til, at vi diskuterer, så det brager, men vi skal have en ordentlig tone.

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen