Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Usaglige beskyldninger om vejforlægning af rute 26

Artiklens øverste billede
Image of man's hands typing. Selective focus

Det er fantastisk, som folk reagerer på et gammelt forslag om en vejforlægning, der har været i forslag i 30 år og blev vedtaget for syv år siden.

En borgergruppe, inklusiv undertegnede, fra Lading og omegn kørte 1991 rundt i områderne for at finde en så lempelig løsning som muligt for en ny vej uden om Lading, Fajstrup, Voldby, Anbæk og Svenstrup. Det blev til det, der i dag kaldes den sydlige linieføring. Den blev indsendt til daværende trafikminister Sonja Mikkelsen, Vejdirektoratet og den daværende Hammel Kommune, så de mange beskyldninger om, at det er vores borgmester, der laver fusk, og grevskabet der sætter dagsorden, er ikke fair.

Når vi valgte at foreslå linjen syd for Lading sø, var det fordi, her var meget åbent land, kun få ejendomme og borgere, der ville blive berørt Kun få veje ville blive krydset, og der er en fornuftig afstand til Borum Eshøj, som senere er blevet større.

En linje nord om Lading ville kræve to gange krydsning af Viborgvej og krydsning af fire kommuneveje med en stor bro over Bjørnkær dalen og det samme ved Fajstrup over dalen op mod Fuglsang savværk. Vejen ville blive en stor bue (som dødsruten uden om Rønde på Djursland) uden om Lading og Fajstrup, tæt på de daværende bebyggelser, Møllebakken og Engbakken, og den ville afskære det lokale samfund, som har store relationer mellem byerne Skjoldelv, Markusminde, Fajstrup og Lading med fælles børnehave, kirke og to forsamlingshuse, der bruges på skift af borgerne. En eller to kommuneveje ville blive skåret væk efter daværende forslag.

Siden 2014, hvor politikerne på Christiansborg besluttede at fastlægge den sydlige linieføring, er der udstykket cirka 70 grunde og en stor del bebygget nord for Lading, Sydmarken og Nordmarken og 17 nye grunde i Fajstrup med den vished, at her kom ikke nogen vej, motorvej eller motortrafikvej. Samtidig er mange unge mennesker flyttet ind i de tidligere landejendomme i Markusminde og har skabt endnu flere relationer til de tre andre byer. Hvordan vil trafikordførerne forsvare at begynde og sætte tvivl, om det er det rigtige valg, man har gjort for syv år siden?

Hvordan skal man som borger kunne forholde sig til de oplysninger, man får, hvis man vil flytte til et område som Lading og omegn, hvis ikke man kan stole på det, der er vedtaget af vores folkevalgte politikere på Christiansborg?

Jeg bor ikke i Lading mere, men i Skjoldelev, og hvis man ser det ovenfra, er det uforståeligt, nogen ikke kan se fornuften i denne løsning. I sognet her bor cirka 1200 mennesker, som bliver berørt af denne vej, mange med store støjgener, da den kun ligger cirka 250 meter fra de nærmeste huse og i samme niveau, men syd for søen berører den kun cirka 255 mennesker. Natur og skove har vi masser af på begge sider, og man kan ikke lave en vejforlægning nogen steder, uden at både mennesker og natur bliver berørt.

Er det nye, uorienterede tilflyttere eller lokale politikere, der lugter stemmer til kommende kommunalvalg, som pisker en stemning op for 3-4 kilometer vej, 225 meter bro og nogle få ejendomme samt et lille stykke skov?

Vejen er trukket så meget syd for Borum Eshøj, som Moesgård forlanger.

Læs også

Del artiklen