Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Ingen krisestemning i Favrskov, men rettidig omhu

Artiklens øverste billede
Niels Flade Nielsen Foto: Preben Breinholt, Breinholt Foto

Thaken Fogh Cordt har i Lokalavisen Favrskov begået et læserbrev, hvor han beskylder borgmester Nils Borring for at fremmane en økonomisk krisestemning i kommunen, og desuden beskylder han forvaltningen for at have lavet et økonomisk vildt fejlskud med budget 2021.

Jeg er på ingen måde enig i Cordts udlægning af den kommunale økonomi, og jeg har svært ved at øjne den kommunale krisestemning.

Når Borring kommer med et forslag om en ændret budgetproces, hvor vi for 2022 undlader at bede forvaltningen om at komme med forslag til driftsudvidelser, er det ikke for at fremmane en krisestemning, men et udslag af rettidig omhu. Når vores driftsbudget allerede på nuværende tidspunkt er presset, er der ingen mening i, at forvaltningen kommer med forslag til udvidelser, medmindre disse forslag medvirker til at formindske vores drift.

Jeg spørger ikke min kone om, hvad hun ønsker sig, hvis jeg har en presset økonomi.

Vi kan i Favrskov konstatere, at vi har et budgetpres på områderne sårbare børn og unge og på handicap og psykiatri på godt 20 millioner kroner. Et pres der ses i de fleste af landets kommuner.

Den primære årsag til denne stigning er, at vi anbringer flere end forventet.

I forhold til de økonomiske målsætninger, som et enigt byråd har besluttet, ser det ud til, at vi har en økonomisk ubalance på cirka 30 millioner kroner.

Når vi opdager, at der er en ubalance i vores driftsbudget af denne størrelse, er det nødvendigt, at vi reagerer.

Det har vi gjort på tre måder:

1. Vi har bedt forvaltningen om handlingsforslag, der kan være med til at mindske budgetpresset.
  2. Vi undlader at få forslag om driftsudvidelser fra forvaltningen for budget 2022.
  3. Og vi har efterspurgt forvaltningen om forslag, der kan reducere vores driftsudgifter i 2022.

Når vi ser på vores kassebeholdning, får Cordt det til at fremstå som om, at vi har en helt masse penge liggende, som vi ikke ved, hvad vi skal bruge til.

Hertil kan jeg kun sige, at ud af en gennemsnitlig kassebeholdning for 2020 på 482 millioner kroner, har vi disponeret (altså besluttet) hvad de 471 millioner kroner skal bruges til.

Så krisestemning nej, men rettidig omhu ja.

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen