Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Den eneste anstændige beslutning

Det eneste anstændige i dag vil være at udvide forundersøgelsen af rute 26.

Projektforslaget fra Favrskovs borgmester er et helt andet end det, der blev besluttet i 2014:

På delstrækning 1 ønsker man ikke længere vejen ned over Gjern Ådal. Stor besparelse lyder argumenteret. Men i virkeligheden bør det væsentligste argument være, at påvirkningen af natur dermed også er meget mindre, skæmmende højbroer hen over det slyngede åløb undgås. På samme måde vil delstrækning 2 også kunne gøres billigere og have væsentlig mindre påvirkning af natur og kulturarv, hvis den rykkes til nord om Lading.

Tilslutning til E45 ved Mundelstrup mangler, hvor skal den øgede trafik fra Viborg søge hen?

Nedgradering til motortrafikvej giver nye og bedre muligheder, som bør undersøges. For eksempel mulighed for afkørsel ved Fuglsangvej til glæde for tung trafik til biogasanlæg og savværk.

Forholdene omkring Frijsenborg, Fajstrup Krat er markant anderledes i dag:

I det skriftlige svar fra daværende transportminister Magnus Heunicke, med begrundelse for valg af linjeføring, står der som det eneste konkrete: »En nordlig linjeføring ville betyde væsentlige landskabelige og kulturhistoriske påvirkninger af herregårdslandskabet ved Frijsenborg, Fajstrup Krat«.

Få dage efter beslutningen (25. juni 2014) offentliggør Favrskov kommune en plan om biogasanlæg på netop dette sted. Et gennemarbejdet debatoplæg udsendes med høringsperiode fra 3. juli til 14 august.

Planerne om biogasanlæg ved Fajstrup Krat var IKKE kendt, da transportudvalget tog beslutningen i 2014. Den plan har nu nok i øvrigt krævet »lidt hjælp« fra Favrskov kommune. Hele anlægget er opført inden for skovbyggelinje, kort høringsfase hen over sommerferien, grundvandsinteresser i området, for slet ikke at nævne det som Bendt Wedell i et tidligere høringssvar kaldte »den historisk interessante Fuglsanggård« og at denne ville blive uegnet til beboelse.

Anlægget er siden udbygget flere gange, og der kan med de nuværende planer forventes ca. 50 tunge transporter til og fra om dagen. Hertil kommer trafikken til det nærliggende savværk.

Anlæggelse af motortrafikvej med en nordlig linjeføring giver gode muligheder for at lave en afkørsel på stedet, herved mindskes trafikken gennem Lading-Fajstrup mest muligt, og afkørslen vil også komme flere andre til gode, for eksempel vil det være oplagt at tage den, hvis man bor i Voldby.

En så væsentlig beslutning skal tages på et oplyst grundlag:

Skanderborg kommune, hvis natur, kulturarv og rekreative områder det går ud over, har ikke været hverken informeret eller involveret i det reviderede oplæg. Der bør tages langt mere hensyn til Skanderborg kommunes synspunkter, end for eksempel Viborg, der ikke kan have nogen interesse i, hvilken linjeføring der vælges.

Vejdirektoratet skal have mulighed for at optimere projektet til en motortrafikvej, herunder også undersøge det oplagte nordlige alternativ, inklusiv forslag om »genbrug« af strækningen mellem Fajstrup og Voldby samt forslaget om afkørsel ved Fuglsangvej.

Er det godt politisk håndværk?

Kristian Pihl vil sikkert hævde, at han allerede har hørt samtlige argumenter, ja faktisk at han aldrig før har hørt så meget omtale af en enkelt vejstrækning i hele landet. Må jeg minde om, at det meste af den omtale var EFTER, beslutningen blev taget i juni 2014. Vi var jo mange, der var dybt forundret, få havde fantasi til at forestille sig, at man ville gå imod en så entydig vvm-redegørelse og efterfølgende indstilling fra vejdirektoratet. Efter lang tids pres fra blandt andet landsbyrådet, kom der et svar, hvori han skriver: »Jeg kan således ikke pege på et specifikt argument, der har været udslagsgivende. Det var en samlet politisk vurdering«. Hverken Kristian Pihl eller eller nogen andre transportordførere har siden været istand til at fremhæve bare ét eneste konkret argument eller begrundelse for beslutningen. Hvordan skulle det skabe nogen som helst afklaring eller forståelse?

Hvis det skal være niveauet i den politiske process, så synes jeg, at man bør stå fast på beslutningen fra 2014. Ikke igen lade sig forføre af let spiselige og selvopfundne argumenter fra Favrskovs borgmester. Hold fast i hele linjeføringen med motorvej på højbroer ned over Gjern ådal, gennem uforstyrret landskab ved Lyngballegård, gennem den gamle præstegårdsskov ved Skivholme, krydse fredningen ved Lading sø og videre på flere højbroer op forbi Borum Eshøj. Det kan jo være, der med tiden rejses en bronzestatue på stedet, husk på, at det gemmer på 3.500 års historie.


Læs også

Del artiklen